بلاتکلیفی پروازهای خارجی درباره مالیات بر ارزش افزوده

به گزارش هنجس بلاگ، از هفته گذشته قانون، مالیات بر ارزش افزوده مشمول پروازهای داخلی و خارجی شد و همین مساله افزایش نرخ چهاردرصدی بلیت این پروازها را در پی داشت، اما برای پروازهای خارجی به دلایل متعددی ابهاماتی وجود داشت که مقرر شده بود تا بازنگری در این زمینه صورت گیرد و احتمالا این مالیات برای پروازهای خارجی حذف گردد، اما تا به امروز خبری از تغییر در این زمینه نیست.

بلاتکلیفی پروازهای خارجی درباره مالیات بر ارزش افزوده

به گزارش خبرنگاران، از دوشنبه هفته گذشته (13 دی ماه) و بر اساس قانون مصوب مجلس عوارض پنج درصدی شهرداری برای بلیت هواپیما حذف اما به جای آن مالیات بر ارزش اضافه نموده 9 درصدی تصویب و اعمال شد که بر این اساس قیمت بلیت هواپیما با افزایش چهار درصدی روبرو شد.

این مسئله باعث شد تا مردم نقدها بسیاری در این باره مطرح نمایند. البته مقصود اسعدی سامانی -دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی- در این باره به خبرنگاران گفت: ایرلاین ها مقصر این افزایش قیمت نیستند و بعضی نمایندگانی که همیشه نسبت به افزایش قیمت بلیت هواپیما اعتراض می نمایند با وضع و تصویب این قانون باعث این افزایش نرخ شده اند.

وی با بیان اینکه موافق اجرای مالیات بر ارزش اضافه نموده در حمل ونقل هوایی نیستیم، اضافه نمود: ایرلاین ها بر اساس قانون مذکور موظف هستند که مالیات بر ارزش اضافه نموده را از مصرف نماینده نهایی یعنی مسافر دریافت نموده و به حساب سازمان هواپیمایی کشوری برای پرداخت مالیات بر ارزش اضافه نموده واریز نمایند و این مسئله سبب می گردد تا قیمت ها در این صنعت بالاتر رفته و بیش از پیش به ایرلاین ها فشار وارد گردد.

پس از طرح این اظهارات، حسن خوشخو - مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه ها و شرکت ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری- اعلام نمود که به علت وجود بعضی ابهامات در این زمینه، احتمال حذف مالیات بر ارزش اضافه نموده از پروازهای خارجی وجود دارد.

وی در گفت وگو با خبرنگاران در این باره اظهار کرد: باید در این زمینه قانون شفاف باشد که مالیات بر ارزش اضافه نموده در پروازهای غیر مستقیم و با چند توقف به کدام بخش از ارزش بلیت هواپیما تعلق می گیرد و از آنجا که قیمت بلیت هواپیما در پروازهای خارجی غیر مستقیم با چندین کانکشن بالاتر است باید قانون شفاف تعیین باشد که این مالیات شامل کدام قسمت از بهای بلیت هواپیماست.

خوشخو با اشاره به احتمال حذف مالیات بر ارزش اضافه نموده از پروازهای خارجی، اضافه نمود: یکی دیگر از ابهامات مطرح شده این بود که با بعضی از کشورها و شرکت های هواپیمایی خارجی توافقاتی برای معافیت های مالیاتی دو و چند جانبه امضاء شده است، تعیین نیست در این قانون برای این پروازها چه تصمیم گیری شده و چگونه باید عمل کنیم. بنابراین و با توجه به اینکه مردم در مسیرهای خارجی در حال خرید بلیت هواپیما هستند باید هر چه سریعتر جزییات این مسئله روشن گردد و به همین علت سازمان امور مالیاتی در اسرع وقت قرار است به این ابهامات به صورت مکتوب پاسخ دهد.

این اتفاقات در حالی اتفاق افتاده که ایرلاین ها همچنان این قانون را اجرا می نمایند و تا کنون خبری از تغییر در این قانون که البته احتیاج به اصلاح از سوی مجلس دارد، نیست. به نظر می رسد ایرلاین ها برای اجرای این قانون در پروازهای خارجی با ابهامات بسیاری رو به رو هستند و نمی دانند که اگر این قانون را اجرا نمایند چه تبعاتی در بعضی پروازهای خارجی که مورد توافق طرفین قرار گرفته به وجود بیاید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3693

به "بلاتکلیفی پروازهای خارجی درباره مالیات بر ارزش افزوده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلاتکلیفی پروازهای خارجی درباره مالیات بر ارزش افزوده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید