رجیستری گوشی های مسافری چگونه انجام می گردد؟

به گزارش هنجس بلاگ، حتماً تا به امروز نام طرح رجیستری گوشی های همراه را شنیده اید. طرحی که پس از ارائه و اجرایی شدن چالش ها و مسائل زیادی را برای دارندگان گوشی های تلفن همراه به وجود آورده است. همچنین مسافرین خارجی که تلفن همراه خود را از خارج از کشور تهیه می نمایند و قصد ماندن بیش از 30 روز در ایران و استفاده از اپراتورهای داخلی را دارند، باید با طرح رجیستری گوشی های مسافری خود کاملاً آشنا باشند چرا که پس از گذشت مدت زمان ذکر شده تلفن همراه آن ها غیرفعال می گردد. در مطلب امروز، رجیستری گوشی های مسافری و همچنین رجیستری انواع گوشی های اندروید و آیفون و گوشی های دو سیم کارت را آموزش خواهیم داد.

رجیستری گوشی های مسافری چگونه انجام می گردد؟

آموزش رجیستری گوشی های مسافری

منظور از گوشی های مسافری، تلفن های همراهی هستند که توسط مسافرین خارجی به کشور وارد می شوند. همچنین گوشی های خریداری شده توسط ایرانیان در سایر کشورهای خارجی در صورتی که قصد استفاده از آن را در داخل کشور داشته باشند جزء گوشی های مسافری به حساب می آیند.

برای جلوگیری از غیرفعال شدن چنین گوشی هایی ضروری است پس از ورود به کشور اقدام به رجیستری و ثبت آن ها کنید. اولین مرحله برای رجیستری گوشی های مسافری، پرداخت عوارض گوشی همراه در گمرک است. شما می توانید برای پرداخت عوارض تلفن همراه در گمرک، از دو روش پرداخت اینترنتی و پرداخت حضوری بهره ببرید. البته روش پرداخت اینترنتی روشی سریع تر و راحت تر برای پرداخت عوارض گمرک است.

1. رجیستری گوشی های مسافری با روش پرداخت اینترنتی عوارض گمرک

1-1. ورود به سایت گمرک

ابتدا باید وارد سایت گمرک به آدرس نشانی epl.irica.gov.ir/ImeiRegister شده و IMEI گوشی خود را در این سایت ثبت کنید. پس از ورود به سایت با صفحه زیر روبه رو می شوید. پس از مطالعه شرحات ابتدایی بر روی گزینه قبول دارم کلیک نموده و تیک بزنید. در قسمتی که با عنوان کد IMEI سیم کارت 1 مشخص شده باید IMEI گوشی خود را وارد کنید. این کد بر روی جعبه گوشی، پشت باتری دستگاه یا با شماره گیری کد دستوری #06#* قابل رؤیت است. شما باید پانزده رقم ابتدایی این کد را بدون هیچ علامتی در قسمت مربوطه وارد کنید.

گوشی هایی که دو شکاف برای قرارگیری سیم کارت دارند و به اصطلاح دو سیم کارت هستند دارای دو کد IMEI به ازای هر سیم کارت بوده و شما باید در صفحه مربوطه با کلیک بر روی علامت به علاوه سبز کد IMEI سیم کارت 2 را فعال نموده و کد IMEI دوم را در آن وارد کنید. پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده کد امنیتی خواسته شده را در قسمت مربوط به آن وارد کنید و بر روی گزینه دریافت اطلاعات از سامانه همتا کلیک کنید.

1-2. وارد کردن مشخصات دقیق گوشی

در مرحله بعد صفحه ای برایتان باز خواهد شد که باید مشخصات دقیق گوشی خود را وارد کنید. در باکس اول مدل و مشخصات فنی گوشی مربوطه و در باکس دوم نوع دستگاه را مشخص نموده و بر روی گزینه ادامه کلیک کنید. در وارد کردن اطلاعات گوشی دقت زیادی داشته باشید چرا که در صورت ثبت اطلاعات غلط مدل و مشخصات فنی گوشی شما فعال نخواهد شد.

1-3. وارد کردن مشخصات هویتی مسافر

سپس باید مشخصات هویتی مسافر وارد شود. در باکس اول تابعیت مسافر را انتخاب کنید. اگر مسافر تابعیت ایرانی داشته باشد باید در باکس های مربوطه به ترتیب شماره سیم کارت، کد ملی و شماره گذرنامه وارد شود و اگر مسافر دارای تابعیت غیر ایرانی است گزینه مربوط به آن را وارد کنید. پس از وارد کردن دقیق اطلاعات بر روی گزینه ادامه کلیک کنید.

1-4. وارد کردن کد امنیتی

پس از انجام مرحله بالا یک کد امنیتی به شماره سیم کارتی که در مرحله قبل وارد نموده اید ارسال می شود و شما باید این کد را در قسمت کد امنیتی وارد کنید و بر روی ادامه کلیک کنید.

1-5. پرداخت هزینه

پس از ورود کد امنیتی ارسال شده، سایت گمرک بر اساس مدل و مشخصات فنی گوشی مورد نظر شناسه پرداخت و مبلغ مشخص شده ای برای شما در نظر می گیرد و شما باید پس از چک کردن صحت اطلاعات وارد شده بر روی گزینه پرداخت کلیک کنید.

در صفحه باز شده شما باید درگاه پرداخت اینترنتی مورد نظر خود را از بین گزینه ها انتخاب نموده و پس از ورود به صفحه پرداخت اینترنتی، اطلاعات کارت بانکی را وارد و هزینه مشخص شده را پرداخت کنید. توجه داشته باشید که پس از پرداخت کد پیگیری داخلی، کد پیگیری بانکی و شناسه پرداخت را یادداشت نموده و تا مراحل نهایی رجیستری گوشی مسافری خود نگه دارید.

2. رجیستری گوشی های مسافری با روش مراجعه حضوری

در روش دوم، مسافران حین ورود به کشور می توانند به دفاتر گمرک فرودگاه ها یا پایانه های مرزی مراجعه نموده و اطلاعات گوشی مسافری خود را ثبت و عوارض آن را پرداخت نمایند. مبلغ مشخص شده توسط گمرک نیز بسته به مدل گوشی و نو یا دست دوم بودن آن متغیر است. سپس دفاتر گمرکی برای مسافر مجوزی صادر می نمایند که در آن اطلاعاتی از قبیل نام مسافر، شماره پاسپورت، مدل، برند و کد IMEI گوشی ثبت شده و مسافر باید این مجوز را نزد خود نگه دارد.

نکته قابل توجه در رجیستری گوشی های مسافری این است که اخیراً درخواست ثبت گوشی های مسافری در سامانه همتا متوقف شده و مسافرینی که قصد رجیستری گوشی مسافری خود را دارند باید طبق روش های بالا عمل نموده و پس از آن سامانه همتا با آنالیز اطلاعات ثبت شده، دستگاه هایی که شرایط لازم برای ثبت در طرح رجیستری را دارند فعال می نماید. این اطلاعات طبق اطلاعیه گمرک هر سه روز یک بار برای سامانه همتا ارسال می شود.

علاوه بر نکات بالا، ممکن است پس از ثبت اطلاعات دستگاه و پرداخت پیروز عوارض، گمرک گوشی مورد نظر را فاقد شرایط ثبت دانسته و اطلاعات گوشی را به سامانه همتا ارسال نکند که در این صورت باید به وسیله گمرک شرایط گوشی مورد نظر پیگیری شود.

آموزش ثبت نام در سامانه همتا

شما برای رجیستری انواع گوشی های موجود در بازار ایران اعم از گوشی های دو سیم کارت، گوشی های اندروید، گوشی های آیفون و سایر برندهای تلفن همراه در بازار ایران و همچنین موارد دیگر رجیستری گوشی که در ادامه به آن می پردازیم، ابتدا احتیاج به ثبت نام در سایت و سامانه همتا دارید. در این بخش به آموزش ثبت نام در سامانه همتا خواهیم پرداخت.

برای ثبت نام در سامانه همتا باید وارد آدرس اینترنتی hamta.ntsw.ir شوید. پس از ورود به این آدرس صفحه زیر برای شما نمایش داده می شود. همان طور که در تصویر مشخص است دو راه برای ورود به سامانه وجود دارد که شما می توانید هر کدام از این دو روش را انتخاب نموده و در سامانه همتا ثبت نام کنید. دو روش ورود شامل ورود با کد ملی و ورود با شماره تلفن همراه است.

1. ورود به سامانه همتا با کد ملی

1-1. وارد کردن کد ملی و شماره همراه

برای ورود با کد ملی، بر روی گزینه ثبت نام که در تصویر بالا نیز مشخص است کلیک کنید. پس از کلیک کردن باید شماره همراه خود را وارد کنید و بر روی گزینه ادامه کلیک کنید.

1-2. وارد کردن رمز عبور ارسالی

سپس در قسمت مشخص شده رمز عبور ارسالی سامانه به شماره خود را وارد کنید و بر روی گزینه ادامه کلیک کنید.

1-3. وارد کردن مشحصات فردی

در مرحله بعدی در صفحه بازشده باید مشخصات فردی خود را وارد کنید تا ثبت نام شما تکمیل شود. مواردی از قبیل نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی، شماره شناسنامه و تاریخ تولد را در قسمت های مشخص شده وارد نموده و بر روی گزینه تأیید اطلاعات کلیک کنید. همچنین باید یک رمز عبور برای ورود به سامانه وارد نموده و در سرانجام بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید. پس از اتمام ثبت نام می توانید به صفحه اول سایت بازگشته، در قسمت ورود گزینه شماره ملی را انتخاب کنید و پس از وارد کردن شماره ملی خود وارد سامانه شوید.

2. ورود به سامانه همتا با شماره تلفن همراه

روش دوم ورود به سامانه همتا، وارد کردن شماره تلفن همراه خود در قسمت مشخص شده است. این روش راحت تر و سریع از ثبت نام با استفاده از کد ملی است.

2-1. وارد کردن شماره تلفن همراه

ابتدا از قسمت ورود گزینه شماره تلفن همراه را انتخاب کنید و در قسمت مربوطه شماره خود را تایپ کنید و بر روی ادامه کلیک کنید.

2-2. وارد کردن رمز عبور ارسالی

در مرحله بعد باید رمز عبور ارسال شده به شماره تان را در باکس مربوطه وارد کنید. عبارت امنیتی را به عدد در قسمت مربوط به آن تایپ نموده و بر روی گزینه ورود کلیک کنید تا وارد کارتابل خود در سامانه همتا شوید.

با دو روش معرفی شده در بالا می توانید در سامانه همتا ثبت نام نموده و وارد کارتابل خود شوید. با ورود به کارتابل سامانه همتا با گزینه های متعددی برای رجیستری و ثبت انواع گوشی های همراه در این سامانه روبه رو می شوید که در ادامه به آموزش آن خواهیم پرداخت.

آموزش رجیستری گوشی های داخلی در سامانه همتا

آموزش رجیستری گوشی های مسافری را در مطلب قبلی ارائه دادیم. در این مطلب به آموزش رجیستری انواع گوشی های داخلی در سامانه همتا می پردازیم. این گوشی ها عبارت اند از:

  • گوشی هایی که قبل از آغاز طرح رجیستری روشن بوده اند شامل انواع برندهای گوشی مثل گوشی های اندرویدی، آیفون و …
  • گوشی های دو سیم کارته ای که قبل از آغاز طرح رجیستری تنها از یک اسلات (شکاف مربوط به قرار دادن سیم کارت) گوشی خود استفاده نموده اند و قصد دارند در حال حاضر از اسلات دوم گوشی نیز استفاده نمایند. اگر پس از آغاز طرح رجیستری در اسلات دوم این گوشی ها سیم کارتی قرار گیرد، پیامک هشدار غیرقانونی بودن دستگاه برای صاحب گوشی ارسال خواهد شد.

با سه روش می توانید رجیستری و افزودن گوشی خود در سامانه همتا را به انجام برسانید:

  • ورود به کارتابل خود در سایت سامانه همتا
  • استفاده از کد دستوری #7777*
  • اپلیکیشن همتا

1. رجیستری گوشی با استفاده از کارتابل سایت همتا

برای ورود به کارتابل خود در سامانه همتا ابتدا باید در این سایت ثبت نام نموده و وارد شوید که آموزش ثبت نام در سامانه همتا در مطلب قبلی ارائه شده است.

1-1. ورود به کارتابل و انتخاب گزینه افزودن دستگاه

پس از ورود به کارتابل خود، در سمت راست صفحه گزینه مدیریت دستگاه ها را با کلیک بر روی آن انتخاب نموده و از آنجا بر روی گزینه افزودن دستگاه کلیک کنید.

1-2. وارد کردن کد IMEI

سپس در قسمت باز شده باید کد IMEI گوشی خود را وارد کنید. تعداد این کد بستگی به تعداد شکاف های موجود در گوشی شما برای سیم کارت دارد. برای مثال گوشی های دو سیم کارت دارای دو کد IMEI هستند. برای دریافت این کد روی جعبه یا پشت باتری گوشی خود را مشاهده نموده و یا کد دستوری #06#* را شماره گیری کنید.

1-3. وارد کردن کد IMEI سیمکارت دوم

پس از وارد کردن کد IMEI و ثبت آن اگر گوشی شما دو سیم کارت باشد، پس از ورود اولین کد سامانه به صورت اتوماتیک این موضوع را تشخیص داده و از شما IMEI دوم گوشی تان را می خواهد.

نکته مهم

در مواردی ممکن است گوشی شما دو سیم کارت باشد ولی سامانه آن را یک سیم کارت تشخیص دهد و پیام مبنی بر ورود IMEI دوم برایتان به نمایش در نیاید یا گوشی شما تک سیم کارت است و سامانه از شما IMEI دوم گوشی تان را می خواهد؛ در این موارد باید با شماره 096366 که مرکز پاسخگویی سامانه همتاست تماس گرفته و مشکل خود را با کارشناسان این سامانه در میان بگذارید.

اگر IMEI وارد شده مربوط به تلفن همراهی باشد که قبل از آغاز طرح رجیستری روشن بوده و در شبکه اپراتور کشور فعالیت داشته است، رجیستری گوشی با پیروزیت انجام خواهد گرفت.

1-4. مشاهده اطلاعات

اگر پس از ثبت پیروزیت آمیز گوشی خود دوباره گزینه مدیریت دستگاه ها را از منوی سمت راست انتخاب کنید، می توانید مدل و برند گوشی همراه خود را مشاهده کنید.

2. رجیستری گوشی با استفاده از کد دستوری #7777*

2-1. وارد کردن کد دستوری

در این روش رجیستری گوشی همراه، باید دقت داشته باشید که از سیم کارتی بهره ببرید که قبل از آغاز طرح رجیستری بر روی گوشی مورد نظر بوده است. پس از توجه به این نکته، کد دستوری #7777* را با سیم کارت مذکور شماره گیری نموده و بر روی دکمه تماس ضربه بزنید.

2-2. انتخاب گزینه افزودن دستگاه

در صفحه باز شده در گوشی گزینه 4 یعنی افزودن دستگاه را وارد کنید و گزینه ارسال را بزنید.

2-3. وارد کردن کد IMEI

سپس در قسمت باز شده کد IMEI گوشی خود را طبق روشی که در بالا شرح داده شد به دست آورده و در قسمت مربوطه وارد و ارسال کنید.

2-4. وارد کردن کد سیم کارت دوم

مثل روش قبل چنانچه گوشی شما دو سیم کارت باشد سامانه به طور اتوماتیک تشخیص داده و کد دوم را نیز از شما درخواست می نماید.

2-5. تأیید اطلاعات

در مرحله بعد با چک کردن کد یا کدهای وارد شده صحت ورود آن ها را آنالیز نموده و بر روی گزینه تأیید ضربه بزنید تا پیام درخواست با پیروزیت انجام شد را مشاهده کنید.

معمولاً گوشی های معتبر به ازای هر شکاف سیم کارت یک کد IMEI دارند. اگر شما گوشی همراه دو سیم کارت ای در اختیار دارید که دارای یک کد IMEI است و این کد در پشت باتری با کد روی جعبه و کد به دست آمده از شماره گیری #06#* یکسان هستند شما باید با شماره 096366 تماس گرفته و مشکل خود را گزارش دهید.

همچنین اگر گوشی دو سیم کارت شما با شماره سیم کارت مورد نظر رجیستری و ثبت شد هر دو شکاف تحت مالکیت یک شماره قرار می گیرند و در صورتی که در یکی از شکاف های گوشی سیم کارت دیگری قرار دهید بلافاصله پیامک هشدار انتقال مالکیت با سر شماره همتا برایتان ارسال می شود که برای این پیامک احتیاج به اقدام خاصی نیست.

آموزش فعال سازی گوشی های همراه در سامانه همتا

در این مطلب سعی داریم به آموزش فعال سازی گوشی های همراه مختلف در سامانه همتا بپردازیم. فعال سازی گوشی های همراه در سامانه همتا برای گوشی های زیر کاربرد دارد:

  • گوشی های همراه نو و آکبندی که در کشور به صورت قانونی توسط فروشندگان معتبر به فروش می رسند. کد فعال سازی این گوشی ها بر روی جعبه گوشی یا کارت گارانتی آن وجود دارد.
  • دستگاه های دست دومی که تغییر مالکیت پیدا نموده اند. کد فعال سازی این گوشی ها در پیامک با سرشماره HAMTA برای مالک جدید ارسال می شود.
  • گوشی های مسافری که طبق آموزش رجیستری گوشی های مسافری ارائه شده در مطالب قبلی، مورد تأیید گمرک قرار گرفته و کد فعال سازی برای آن ها پیامک شده، در مجوز مربوطه به آن ها ارائه شده و یا در کارتابل مسافر وجود دارد.

در خصوص خرید گوشی همراه نو توجه داشته باشید که حتماً در حضور فروشنده، گوشی را با کد فعال سازی ارائه شده فعال کنید چرا که در صورت عدم فعال سازی صحیح، آنتن گوشی پس از مدتی قطع شده و امکان استفاده از گوشی همراه را نخواهید داشت. همچنین دریافت کد فعال سازی کاملاً رایگان است و فروشندگان وظیفه دارند این کد را به صورت رایگان در اختیار خریدار قرار دهند.

گوشی های نامبرده شده در بالا باید به وسیله کد IMEI، شماره سیم کارت و کد فعال سازی مورد نظر در سامانه همتا فعال شوند. سه روش برای فعال کردن چنین گوشی هایی وجود دارد که عبارت اند از:

  • ورود به سایت همتا به نشانی hamta.ntsw.ir
  • شماره گیری کد دستوری #7777*
  • استفاده از اپلیکیشن همتا

فعالسازی گوشی با کد دستوری #7777*

به علت راحتی و سریع تر بودن شماره گیری کد دستوری، در این آموزش تنها فعال سازی با روش شماره گیری کد دستوری #7777* را ارائه خواهیم داد.

1. وارد کردن کد دستوری

ابتدا با سیم کارت خریدار برای خرید گوشی های نو و یا دست دوم و سیم کارت مسافر برای فعال سازی گوشی مسافری کد دستوری #7777* را شماره گیری نموده و بر روی گزینه تماس ضربه بزنید.

2. انتخاب گزینه فعال سازی

در منوی باز شده در گوشی عدد 2 یعنی گزینه فعال سازی را ارسال کنید.

3. وارد کردن کد IMEI

پس از آن در باکس باز شده کد IMEI گوشی همراهی که قصد فعال سازی آن را دارید وارد کنید و گزینه بر روی ارسال ضربه بزنید.

4. وارد کردن شماره سیم کارت

در مرحله بعدی باید در قسمت مربوطه شماره سیم کارتی که می خواهید گوشی با آن شماره فعال شود وارد کنید.

5. وارد کردن کد فعال سازی

پس از ورود شماره سیم کارت باید کد فعال سازی که یک کد شش رقمی است را در قسمت مشخص شده تایپ نموده و ارسال کنید.

6. تأیید اطلاعات

سپس باید اطلاعات وارد شده را از نظر صحت آنالیز و تأیید کنید.

7. اتمام فرآیند

در سرانجام پیام فعال سازی پیروز برایتان به نمایش درخواهد آمد که نشان از پیروز بودن عملیات فعال سازی دارد.

گوشی هایی که قبل از آغاز طرح رجیستری روشن بوده اند احتیاجی به فعال سازی ندارند ولی اگر صاحب گوشی قصد فروش آن را داشته باشد، ابتدا باید طبق آموزش ارائه شده در مطلب آموزش رجیستری گوشی های داخلی، گوشی خود را رجیستری و ثبت نموده و سپس مالکیت آن را به شخص دیگری منتقل کند.

تجربه شما از طرج رجیستری چیست؟ دیدگاه ها و تجربیات خود را به وسیله بخش ارسال نظر با مخاطبان انگیزه درمیان بگذارید.

شیرگاه نیوز: شیرگاه نیوز | آخرین اخبار و رویدادهای روز دنیا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1695

به "رجیستری گوشی های مسافری چگونه انجام می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رجیستری گوشی های مسافری چگونه انجام می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید