کمک شهرداری به سازمان ها و شرکت ها برای استقرار استاندارد نظام مدیریت محیط زیست

به گزارش هنجس بلاگ، معاون توسعه و پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن بیان اینکه هدف از پیاده سازی استاندارد مدیریت محیط زیست درنظر دریافت یک چارچوب برای سازمان شهرداری تهران به منظور حفاظت از محیط زیست است از کمک و اقدامات اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار به سازمان ها و شرکت ها برای استقرار و دریافت استاندارد نظام مدیریت محیط زیست خبر داد.

کمک شهرداری به سازمان ها و شرکت ها برای استقرار استاندارد نظام مدیریت محیط زیست

سعید احمری در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه سال 86 شورای اسلامی شهر، شهرداری تهران به عنوان یکی از مهمترین نهادهای درگیر با مسائل و مسائل محیط زیستی موظف به اجرای نظام مدیریت محیط زیست است، گفت: شهرداری تهران از آن زمان تصمیم گرفت یکی از نظام های استانداردی که در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد را استفاده کند. از این رو از سال 86 نظام های استاندارد بین المللی یا (ایزو 14001) را مورد استفاده قرار داد و اکنون به روزترین استاندارد بین المللی نظام مدیریت محیط زیست (ایزو 14001 ویرایش 2015) در حال پیاده سازی است.

وی ادامه داد: شهرداری تهران از سال های گذشته تصمیم به پیاده سازی نظام استانداردمدیریت محیط زیست (ایزو 14001) را گرفت تا کیفیت حفاظت از محیط زیست در شهرداری تهران هم سو و یکپارچه باشد.

احمری با بیان اینکه در سال های اخیر مناطق مختلف شهرداری تهران و سازمان های مختلف راسا نسبت به انتخاب مشاور برای استقرار نظام استاندارد (ایزو 14001) اقدام می کردند، اظهار کرد: پس از اینکه استاندارد (ایزو 14001) را مستقر می کردند از مشاوران و پیمانکاران اعطانماینده گواهی (ایزو 14001) این گواهی را دریافت می کردند.

وی در ادامه گفت: در گذشته مشاوران و پیمانکارانی که گواهی اعطا می کردند شرکت هایی بودند که نمایندگی های خارجی، داخل ایران بودند اما اکنون شرکت هایی هستند که با سیستم های بین المللی کار می نمایند.

معاون توسعه و پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره هدف از پیاده سازی نظام مدیریت استاندارد محیط زیست گفت: هدف از پیاده سازی استاندارد مدیریت محیط زیست در نظر دریافت یک چارچوب برای سازمان شهرداری تهران به منظور حفاظت از محیط زیست است تا شهرداری تهران نسبت به شرایط اجتماعی و اقتصادی واکنش های مناسبی در رابطه با مسائل محیط زیستی که هر روز در حال تغییر است، داشته باشد.

وی ادامه داد: فرایند استقرار نیز فرایندی است که در آن سازمان شهرداری باید به نوعی حداقل های استانداردهای کشوری را لحاظ کند. چه در زمینه مسائلی که شهرداری به صورت مستقیم متولی آن است و چه پیمانکارانی که با شهرداری همکاری می نمایند همگی زیر چتر یک نظام مدیریتی قرار می گیرند.

احمری با اشاره به اینکه نظام استقرار مدیریتی از قبل هم در شهرداری تهران وجود داشته است، اظهار کرد: اکنون حدود 9 منطقه مختلف شهرداری تهران نسبت به استقرار و اخذ گواهی نامه (ISO 14001:2015) اقدام کردند و مدت زمان اعتبار این گواهی ها یک تا دو سال است که پس از دو سال یک بار دیگر ممیزی می َشوند و اگر دارای شرایط لازم باشند این گواهی را اخذ می نمایند.

وی ادامه داد: به منظور برابری نظام اعطای گواهی (ISO 14001:2015) به مناطق مختلف شهرداری تهران، اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری پیاده سازی نظام مدیریت محیط زیست را از 5 منطقه آغاز کرد تا خود به بصورت ممیزی بر استقرار صحیح نظام مدیریت محیط زیست نظارت داشته باشد همچنین برای سازمان ها و شرکت هایی که از قبل گواهی نداشتند یا گواهی (ISO 14001:2015) داشته اند و اکنون منقضی شده است اقدام و کمک می کنیم تا هم بتوانند نظام مدیریت محیط زیست را استقرار دهند و هم گواهی اخذ نمایند.

احمری در خاتمه گفت: اقدام دیگر اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری حرکت به سمتی است که یک نظام مدیریت محیط زیست مختص شهرداری تهران اجرا و استقرار کند چراکه شهرداری تهران فعالیت های ویژه ای دارد بنابراین لازم است تا یک نظام داخلی طراحی و اجرا شود و استقرار یابد تا از شرکت های خارجی و شرکت های مشاور داخلی مستقل شود.

به گزارش خبرنگاران، در ماده واحده مصوبه سال 86 مبنی بر الزام شهرداری تهران به اجرای نظام مدیریت محیط زیست آمده است که شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران در اجرای تکالیف قانونی به ویژه ماده شصت و ششم (66) و بند ب ماده شصت و یکم (61) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موظفند ضمن اعمال سیاست های مصرف بهینه منابع، حفاظت از منابع پایه و محیط زیست و کاهش هزینه های جاری در کلیه واحدهای تابعه، نظام مدیریت، محیط زیست را در زمینه های ذیل معمول نموده و گزارش حسن اجرای این مصوبه را سالیانه به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نمایند.

شیرگاه نیوز: شیرگاه نیوز | آخرین اخبار و رویدادهای روز دنیا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1993

به "کمک شهرداری به سازمان ها و شرکت ها برای استقرار استاندارد نظام مدیریت محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمک شهرداری به سازمان ها و شرکت ها برای استقرار استاندارد نظام مدیریت محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید