کرونا در افغانستان ،ویروس از کنترل خارج شده

به گزارش هنجس بلاگ، وزارت بهداشت افغانستان با شدید خواندن فرایند گسترش ویروس کرونا در این کشور، گفت که این ویروس وارد منازل مردم شده و اوضاع را از کنترل خارج ساخته است.

کرونا در افغانستان ،ویروس از کنترل خارج شده

وحید مجروح معاون وزارت بهداشت افغانستان تأکید کرد که در نتیجه بی توجهی مردم به این ویروس، هم اکنون سیل ویروس کرونا در کشور جاری شده و تعداد زیادی در حال غرق شدن است.

وی یکبار دیگر از مردم افغانستان به ویژه شهرهای بزرگ این کشور خواست به توصیه های بهداشتی این وزارتخانه توجه جدی کرده و قرنطینه را رعایت کنند و در غیر این صورت جنازه های مردم در روی جاده ها باقی خواهد ماند.

مجروح مردم را به عدم همکاری برای مقابله با ویروس کرونا متهم کرد و گفت: ما شاهد بودیم که یک مریض در حال جان دادن بود و مریض دیگر منتظر بود که او فوت کند تا خودش وارد آی سی یو شود.

معاون وزارت بهداشت افغانستان خاطر نشان ساخت که این وزارت طرحی را برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس کرونا آماده کرده و امروز شنبه با رهبری دولت اجرا خواهند کرد.

به باور وی، به خاطر غفلتی که صورت گرفته یک دوره کوتاه مدت باید محدودیت ها را دوباره وضع کنیم و سپس آهسته آهسته رفع شود.

مجروح خطاب به مردم افغانستان گفت، انتخاب دیگری نداریم یا در خانه بمانیم و یا راهی بیمارستان ها شویم که در آن صورت تا 5 درصد از مردم خود را از دست خواهیم داد.

معاون وزارت بهداشت افغانستان گفت به این دلیل خواستار وضع دوباره محدودیت ها شده است که در 12 روز گذشته بیش از 50 درصد مجموع واقعه مثبت ویروس کرونا در کشور به ثبت رسیده است.

اما مردم افغانستان دولت را متهم می کنند که مقابله با ویروس کرونا در اولویت کاری دولت نیست و به همین علت جلو تردد مردم در شهرها و مناطق مسکونی را نمی گیرند.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری اما تأکید می کند که مقابله با ویروس کرونا هنوز هم در اولویت برنامه های دولت است و برنامه های زیادی را برای جلوگیری از گسترش این ویروس و کمک غذایی با مردم در دست انجام دارد که توزیع نان خشک یکی از این برنامه ها است.

محدودیت های تردد و قرنطینه شرایط مالی مردم این کشور را که 70 درصد آن ها زیر خط فقر زندگی می کنند با چالش های جدی روبرو کرده است و از روی اجبار بدون اجازه دولت راهی کارو کسب خود شده اند.

به همین علت دولت افغانستان اعلام کرده است که پول آب و برق 50 درصد از شهروندان کابل پایتخت را دولت پرداخت می کند و در کنار آن تصمیم گرفته شده است که ادارات دولتی و کار و کسب مردم به صورت تدریجی گشوده شود.

هنری کرالی رییس بخش بانک جهانی در افغانستان به تازگی گفته است که برنامه های عاجل غذایی دولت برای مردم را تامین مالی خواهد کرد.

وی در گفت وگو با رییس جمهوری افغانستان افزوده است که بانک جهانی بصورت مشترک با حکومت افغانستان تلاش می کند تا با خانواده هایی که به خاطر گسترش ویروس کرونا مسائل مالی را متحمل شده اند، کمک کند.

کشورهای خارجی، نهادها و بانک جهانی و توسعه آسیایی حدود 700 میلیون دلار برای مقابله با ویروس کرونا به افغانستان متعهد شده اند اما بخش کوچکی از این پول تا به امروز در اختیار دولت افغانستان قرار داده شده است.

دولت افغانستان در تلاش جلب کمک ها در امر مقابله با ویروس کرونا و کمک به مردم فقیر است تا بتواند با توزیع کمک های غذایی حداقل غذایی شبانه روزی شمار افراد روزمزد کار را تهیه کند.

براساس آخرین گزارش های وزارت بهداشت افغانستان، تا به امروز 13 هزارو 659 تن در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از آن جمله 246 تن جان باخته اند.،ایرنا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

شیرگاه نیوز: شیرگاه نیوز | آخرین اخبار و رویدادهای روز دنیا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 958

به "کرونا در افغانستان ،ویروس از کنترل خارج شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا در افغانستان ،ویروس از کنترل خارج شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید