چند و چون مذاکرات ایران و عربستان

به گزارش هنجس بلاگ، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی به نقل از سه مقام خاطرنشان کرد که مقام های ارشد عربستان سعودی و ایران در کوشش برای بهبود روابط بین این دو کشور رقیب در منطقه، در عراق مذاکره نموده اند. بنا بر این ادعا، اولین دور مذاکرات مستقیم عربستان سعودی و ایران در تاریخ نهم آوریل (20 فروردین) صورت گرفته و به گفته یکی از مقام ها، این مصاحبه ها مثبت بوده است.

چند و چون مذاکرات ایران و عربستان

به گزارش خبرنگاران، در حالیکه بعد از انتشار این خبر، این موضوع تکذیب شد، اما در ادامه خبر های بیشتری در تائید این مذاکرات منتشر شد. در این رابطه خبرنگاران به نقل از یک منبع مطلع با تأیید خبر مذاکره میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان، از قول وی نوشت: این دو کشور درباره موضوع یمن مصاحبه نموده اند، عربستان در این مذاکره به دنبال وساطت ایران در زمینه درگیری با حوثی ها و انصارالله است، چراکه عربستان در این درگیری ها تحت فشار واقع شده است.

این منبع مطلع اضافه نمود: ایران اعلام نموده که یمن صاحب دارد و عربستان سعودی باید با خود یمنی ها و انصارالله مصاحبه کند. ایران همچنین در این مذاکره توصیه نموده که عربستان چه کار هایی برای مذاکره با یمن باید انجام دهد. این منبع مطلع همچنین اطلاع داد که به نظر می رسد این مصاحبه ها در سطح مقامات امنیتی اجرا شده باشد.

این در حالیست که خبرگزاری فرانسه هم مثل رویترز خبر ملاقات و گفت وگوی مستقیم ایران و عربستان در بغداد را تایید کرد. یک منبع دولتی در عراق و یک دیپلمات غربی که نام شان ذکر نشده به این خبرگزاری گفتند، هیأت عالی رتبه عربستان سعودی به ریاست خالد بن علی الحمیدان، مقام امنیتی و اطلاعاتی ارشد سعودی و هیات ایرانی، که نمایندگانی از سوی علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، بودند، تقریبا 20روز پیش در بغداد باهم ملاقات کردند.

دو طرف به ضرورت انجام مصاحبه پی برده اند

پیرمحمدملازهی کارشناس مسائل خاورمیانه در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اینکه ضرورت مذاکرات مستقیم بین ایران و عربستان در پایتخت های دو کشور احساس شده است، گفت: با توجه به این پیش فرض می توان گفت دو کشور به دنبال حل کردن مسائل میان خود هستند، اما اینکه تا چند حد مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق بتوانند در این باره میانجگری کند و این موضوع با موفقیت همراه باشد، باید قدری با احتیاط در این مورد حرف زد، اما تردیدی وجود ندارد مذاکرات اجرا شده و خبری که در این باره منتشر شده حقیقت دارد.

وی اضافه نمود: این مذاکرات در سایه مصاحبه های و توافق احتمالی در وین و میان آمریکا و ایران انجام می گردد و ادامه دار خواهد بود، با توجه به اینکه ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم با یکدیگر در حال مصاحبه بر سر برجام هستند، عربستان نیز با توجه به موضع آمریکا به دنبال حل و فصل کردن تدریجی مسائل خود با ایران است، از سوی دیگر با توجه به اینکه در گذشته این موضوع که عربستان نیز باید در مذاکرات مربوط به ایران باشد، می تواند یکی از دلایلی باشد که این کشور با ایران در حال مذاکره است.

ملازهی گفت: در این رابطه عربستان یک هیئت غیررسمی نیز به وین اعزام نموده که حاشیه مذاکرات وین ملاقات و مصاحبه هایی را با طرف های اروپایی انجام داده، نکته مهم این است که دو طرف به این نتیجه رسیده اند که باید به وسیله مصاحبه و مذاکره مسائلی که بین دو طرف وجود دارد را حل و فصل نمایند که این یک نقطه عزیمت مهم برای حرکت به سوی صلح پایدار در منطقه خاورمیانه قلمداد می گردد.

وی با اشاره به اینکه ایران و عربستان به این درک رسیده اند که هرگونه درگیری بین دو طرف به زیان کل منطقه خاورمیانه است، اضافه نمود: عربستان این سال ها همیشه نگران نفوذ منطقه ای ایران در خاورمیانه بوده و این موضوعی در کنار مسئله موشکی دو موضوعی بوده که طرف های اروپایی و آمریکایی خواهان اضافه شدن آن ها به مذاکرات برجامی بودند، هرچند که این موضوع مورد موافقت ایران قرار نگرفته، اما با توجه به وضعیتی که الان حکمفرما است، به نظر می رسد پرونده منطقه ای و هسته ای هر کدام به صورت جداگانه در حال پیگیری است، اما همزمان مذاکرات آن انجام می گردد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه پرونده یمن می تواند کلید حل مسائل بسیاری بین ایران و عربستان باشد، یادآور شد: با توجه به اینکه بن سلمان ولیعهد کنونی به احتمال زیاد پادشاه آینده عربستان خواهد شد، جنگ یمن تاثیر بسیار منفی ای بر روی وجهه او گذاشته، زیرا بن سلمان به عنوان شروع نماینده جنگ و مسئول این قضیه شناخته می گردد و با توجه به اینکه یمن به نوعی به باتلاقی برای عربستان تبدیل شده، شاهزادگان سعودی می خواهند هرچه سریع تر این موضوع را مشخص تکلیف نمایند.

این تحلیلگر مسائل منطقه توضیح داد: از سوی دیگر به دلیل نفوذی که ایران در یمن و برروی حوثی ها دارد عربستان از این طریق می خواهد جنگ در این کشور را متوقف نماید، زیرا که حوثی ها با استفاده از تجهیزات و ادوات نظامی ایرانی در حال مبارزه با ایران عربستان هستند، هدف قرار دریافت تاسیسات نفتی شرکت آرامکو و سایر نقاط حساس در عربستان توسط، یمنی ها برای سعودی ها بسیار گران تمام شده، بنابراین می خواهند به وسیله ایران با حوثی ها به صلح دست پیدا نمایند.

ملازهی گفت: در آینده به نظر می رسد شاهد یک حکومت ترکیبی در یمن خواهیم بود که حوثی ها در شمال و همچنین هواداران عربستان در جنوب این کشور حکومت را به دست خواهد گرفت و این کشور بعد از چندین سال جنگ ویرانگر می تواند روی آرامش را ببیند، در این رابطه اگر ایران و عربستان بتوانند بر سر مسئله یمن به توافق دست پیدا نمایند و مسائل خود را در این زمینه حل نمایند این امیدواری وجود دارد که در سایر مسائل و پرونده های منطقه ای نیز دو طرف بتوانند دیدگاه های خود را به هم نزدیک نموده تا در نهایت از این طریق مناسبات دیپلماتیک بین دو کشور بعد از سال ها دوباره برقرار گردد.

شیرگاه نیوز: شیرگاه نیوز | آخرین اخبار و رویدادهای روز دنیا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: فرارو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3092

به "چند و چون مذاکرات ایران و عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند و چون مذاکرات ایران و عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید