معرفی آثار برگزیده جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان

به گزارش هنجس بلاگ، سه کتاب برگزیده فصل بهار 1399 از سوی دبیرخانه نخستین جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان معرفی و در آیین ویژه ای با اهدای مرغک سیمین از صاحبان این آثار قدردانی شد.

معرفی آثار برگزیده جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، در آیین اهدای جوایز این رویداد که صبح روز 27 مرداد 1399 در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان برگزار گردید، سه اثر برگزیده از میان 14 اثر راه یافته به مرحله نهایی، 998 اثر حائز شرایط آنالیز و در مجموع 1370 اثر ارسال شده به دبیرخانه جایزه انتخاب شدند.

بر این اساس حسین فتاحی، عباس جهانگیریان، آتوسا صالحی، محمود پوروهاب و اسماعیل آذری نژاد، 5 داور نهایی این رویداد در سرانجام، کتاب راز جنگل هزار دستان، نوشته لوسی استرینج، با ترجمه ندا منعم از انتشارات هوپا را به اتفاق آرا (4 رای) حائز شرایط دریافت جایزه کتاب ماه فروردین اعلام کردند.

کتاب نخودی نرو تو دیگ آش نیز سروده افسانه شعبان نژاد، با تصویرگری زهره پریرخ، از انتشارات لوپه تو، به اتفاق آرای داوران (5 رای) پیروز به دریافت جایزه کتاب ماه اردیبهشت شد.

همچنین کتاب یک آدم نقاشی کن نوشته فریبا کلهر با تصویرگری میترا عبداللهی از انتشارات کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان، به اتفاق آرای داوران (5 رای) جایزه جایزه کتاب ماه خرداد 1399 را دریافت کرد.

همچنین در این آیین از ناشران دو کتاب فروردین و اردیبهشت به واسطه نشر این آثار قدردانی شد و مجری برنامه شرح داد بر اساس آیین نامه جشنواره در صورت برگزیده شدن کتاب های کانون (برگزارکننده این رویداد) تنها جایزه به صاحب اثر تعلق می گیرد.

بر اساس اعلام دبیرخانه این رویداد - مستقر در معاونت فرهنگی کانون - تا سرانجام فصل بهار 1370 عنوان کتاب (فروردین 550 عنوان، اردیبهشت 418 عنوان، خرداد 402 عنوان)، از 79 ناشر حوزه کودک و نوجوان به این دبیرخانه رسید که از میان آن ها 998 عنوان شامل کتاب های داستان، شعر و نمایش نامه در مرحله نخست در اختیار 27 کارشناس انتخاب شده از بین 127 کارشناس اولیه گروه های آنالیز، آثار نهاده شد.

در نهایت نیز در مرحله سرانجامی 12 کارشناس کار آنالیز و انتخاب کتاب را بر عهده داشتند و 14 اثر را در سه مقطع خردسال، کودک و نوجوان شامل 6 اثر داستان تالیفی، 2 اثر داستان ترجمه، 3 اثر نمایش نامه و 3 اثر شعر به عنوان نامزدهای دریافت جایزه کتاب ماه فصل بهار انتخاب کردند و در اختیار 5 داور نهایی قرار دادند.

دبیرخانه جایزه کتاب همچنین اعلام نموده است از میان آثار آنالیز شده 150 عنوان کتاب (شعر، داستان، نمایش نامه) نیز به همراه 28 عنوان کتاب علمی، دینی، تاریخی، موسیقی و مهارت های زندگی، با عنوان فهرست سیمین فصل بهار، منتشر خواهد شد.

در بیانیه سرانجامی گروه داوری که عباس جهانگیریان آن را خواند، از کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان که در این اوضاع وانفسای کم توجهی به ادبیات بچه ها، بار زمین مانده نهادهای مسئول را به دوش کشیده و با برپایی این جشنواره، قدمی در راه اعتلای ادبیات کودک برداشته است قدردانی شد.

اعضای این گروه داوری، وارد کردن نمایش نامه و داستانک به چرخه داوری جایزه را گامی تازه و ابتکاری در این راستا عنوان و اظهار امیدواری نموده اند که ساز و کار فراوری چنین آثاری از سوی نویسندگان و ناشران جدی تر گرفته گردد.

هیأت داوران در سرانجام با قدردانی از کوشش های همه نویسندگان، مترجمان، شاعران و نمایش نامه نویسان، اظهار امیدواری کردند که در جشنواره فصل های بعدی، شاهد آثاری با کیفیت بالاتر باشیم.

جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان هر فصل ادامه می یابد و منتخبی از آثار آنالیز شده کارشناسان این رویداد، در فهرست های خرید کتاب کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان در قالب طرح تمیم (تامین محتوای یک پارچه مراکز کانون) قرار می گیرد.

شیرگاه نیوز: شیرگاه نیوز | آخرین اخبار و رویدادهای روز دنیا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1637

به "معرفی آثار برگزیده جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی آثار برگزیده جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید