مرد میدان استقلال را بشناسید

به گزارش هنجس بلاگ، نودوپنجمین دربی تهران با یک گل به سود پرسپولیس به انتها رسید تا بالاخره یحیی گل محمدی در قامت سرمربی، طعم اولین پیروزی در دربی را بچشد. این برد به تعداد روز های شکست ناپذیری پرسپولیس برابر استقلال هم اضافه کرد و آن را به بیش از هزارو 170 روز رسانده است.

مرد میدان استقلال را بشناسید

همین آمار مختصر به خوبی گواه این است که استقلال زمان زیادی است نتوانسته از سد پرسپولیس در 90 دقیقه جریان بازی عبور کند. با وجود چنین کارنامه ای فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال، بعد از دربی اخیر مدعی شد که تیمش برابر پرسپولیس بهتر بازی کرده و هر دو نیمه را در اختیار داشته است.

او البته گفت که موقعیت های شاگردانش به مراتب از بازیکنان پرسپولیس بهتر بوده و فقط بدشانس بوده اند که از چند موقعیت خوبی که داشته اند، نتوانسته اند به گل برسند. حق با فرهاد مجیدی است؛ طبق آماری که متریکا منتشر کرده، استقلال در دربی 95 در چند فاکتور بهتر از پرسپولیس عمل کرده است. اگرچه در برخی از این فاکتور ها فاصله چندان زیاد نیست؛ ولی با رجوع به عدد و رقم مشخص می شود که حرف فرهاد مجیدی درست است.

استقلال بیشتر از پرسپولیس صاحب توپ و زمین بود؛ آمار 51 درصد در مقابل 49 درصد، رأی به سود استقلالی ها می دهد. از سوی دیگر، شاگردان فرهاد مجیدی در تعداد پاس هم از رقیب برتر بوده اند و 398 پاس به یکدیگر داده اند که 78 درصد آن ها صحیح به مقصد رسیده است. در پرسپولیس تعداد پاس ها 380 تا عنوان شده که 81 درصدش صحیح بوده است. نهایتا استقلالی ها یک ضربه هم بیشتر به سمت دروازه رقیب زده اند و آمار 7 به 6 را به سود خود کرده اند؛ گو اینکه هر دو تیم فقط سه ضربه در چارچوب داشته اند که از این تعداد سهم استقلالی ها صفر و پرسپولیسی ها یک گل بود.

اینجا همان نکته ای است که فرهاد مجیدی رویش دست گذاشته و گفته نمی داند چه اتفاقی افتاده که مهاجمانش نتوانسته اند در این بازی موقعیت ها را تبدیل به گل کنند. ناکامی مهاجمان استقلال در چند بازی اخیر لیگ برتر در شرایطی کار را برای تیم آبی پوش تهرانی سخت کرده که عملکرد آن ها در لیگ قهرمانان آسیا حیرت انگیز بود.

مرد میدان

حالا که بازی تمام شده و هیجانات کاذب مرتبط با آن هم فروکش کرده، می شود راحت تر درباره مهره های کلیدی دو تیم در دربی 95 صحبت کرد؛ جایی که برخلاف تصور، دو بازیکنی که کمتر مورد توجه قرار گرفته و حتی هنوز هم زیاد درباره عملکردشان صحبت نمی شود، بهترین آمار و عملکرد را داشته اند.

بهترین بازیکن دربی طبق آماری که متریکا منتشر کرده، وحید امیری است. او را می شود در زمره ستاره ها فوتبال که هنوز هم روی جلد روزنامه ها می رود، به شمار آورد؛ ولی موضوع اینجاست که این وحید با آن امیری نسبتی ندارد! وحید امیری به واسطه بازی های خوبش در پست وینگر و هافبک چپ شناخته شده و اگر هم ستاره شده، به دلیل بازی در آن پست است؛ اما وحید امیری جدید در حالی به عنوان برترین بازیکن پرسپولیس و در کل دربی معرفی شده که الان نقش یک مدافع چپ را برعهده دارد!

او که بعد از ابتلای سعید آقایی به کرونا، به اجبار، به عنوان مدافع چپ پرسپولیس در آسیا بازی کرد، بعد از بازگشت از آسیا هم دوباره در همین پست به میدان رفته و نشان داده که پست برایش اهمیتی ندارد و مرد میدان است. بر کسی پوشیده نیست که وحید امیری آچارفرانسه قدیمی پرسپولیس و تیم ملی است. او هر جایی که نیاز باشد، بازی می کند و با بدن خستگی ناپذیرش می تواند بهترین نمایش را به اجرا دربیاورد.

آمارش در دربی هم چشمگیر است: دو دریبل پیروز، سه تکل پیروز، سه بار قطع توپ و یک پاس گل، او را تبدیل به بهترین بازیکن زمین کرده بود. البته وحید امیری به واسطه تجربه کمش به عنوان یک مدافع کلاسیک گاهی مرتکب اشتباه هم می شود. نمونه اش همان خطای دقایق نخست روی مهدی قایدی که از دید داور پنهان ماند؛ یا یکی، دو باری که به دلیل میل هجومی زیادش در کار های دفاعی جا می ماند. با وجود این نقص ها وحید امیری برای پرسپولیس منحصر به فرد و در حد یک نعمت است.

عنوان مرد میدان بودن در استقلال هم برخلاف تصور به بازیکنی کم حاشیه و در خدمت تیم می رسد: مسعود ریگی. شاید استقلالی ها امید زیادی داشتند که یکی از سه ضلع پرقدرت خط حمله شان به عنوان یک ستاره، نقش کلیدی در دربی ایفا کند؛ ولی برعکس پیش بینی ها، این مسعود ریگی بود که بالاتر از بقیه بازیکنان استقلال، شاید یک سروگردن بالاتر، عنوان برترین بازیکن استقلال در دربی را از آنِ خودش کرد.

آماری که ریگی در دربی از خودش به جا گذاشته حیرت آور است: او 84 لمس توپ داشته، 14 نبرد را به سود خودش تمام کرده، پنج بار تکل پیروز داشته و سه بار هم توانسته پاس بازیکنان پرسپولیس را قطع کند. در سه مورد نخست، یعنی در لمس توپ، نبرد و تکل پیروز، هیچ بازیکنی در دربی به گرد پایش هم نرسیده است و بالاتر از بقیه در این فاکتور ها عمل کرده است. دوندگی بی امانش در خط هافبک و البته تحت فشار گذاشتن مهره های کلیدی پرسپولیس در خط میانی هم از او یک چهره کاملا متمایز ساخته بود. هرچند این درخشش مانع از شکست استقلال در دربی نشد؛ ولی بازی در کلاس بالای ریگی، متر و معیار ها را متفاوت کرده و حالا این مورد را برجسته ساخته که اگر کسی قرار باشد برای رسیدن به پیروزیت تیمش مبارزه کند، باید از حدی که ریگی تعریف کرده، هم بالاتر برود.

مسعود ریگی با وجود آنکه ستاره انکار نشدنی استقلال در دربی بود؛ اما در مجموع به عنوان سومین بازیکن برتر دربی انتخاب شد؛ چون بالاتر از او و پشت سر وحید امیری، عیسی آل کثیر قرار گرفت. بازیکنی که تک گل بازی را زد تا سه امتیاز ارزشمند را به تیمش هدیه دهد. با این حال، تفاوت عیسی با وحید امیری و مسعود ریگی این است که او در زمره ستاره ها قرار می گیرد؛ بازیکنی که از قبل هم بسیاری از هواداران منتظر بودند تا به عنوان یک مهاجم گل زنی کند و راستا بازی را تغییر دهد. عیسی در شرایطی به عنوان دومین بازیکن برتر پرسپولیس و دومین بازیکن برتر دربی معرفی شد که یک گل، یک ضربه به سمت دروازه و پنج خطا در کارنامه اش ثبت کرد. نکته جالب اینکه او همان تک ضربه اش به سمت دروازه رقیب را در چارچوب زد و تبدیل به گل کرد تا تبدیل به ستاره خط حمله پرسپولیس در این بازی حساس شود.

شیرگاه نیوز: شیرگاه نیوز | آخرین اخبار و رویدادهای روز دنیا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: فرارو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3131

به "مرد میدان استقلال را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرد میدان استقلال را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید