روز دوازدهم محرم بر کاروان امام حسین (ع) چگونه گذشت؟

به گزارش هنجس بلاگ، حضرت زینب (س) خطاب به ابن زیاد ملعون که از ایشان پرسیده بود کار خدا را نسبت به برادر و خاندانت چگونه دیدی؟ فرمودند: من جز نیکویی و زیبایی چیزی ندیدم.

روز دوازدهم محرم بر کاروان امام حسین (ع) چگونه گذشت؟

به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران، پس از واقعه جانسوز کربلا کاروان حضرت امام حسین (ع) زیر شکنجه های روحی و جسمی اشقیاء، جهت خود به سمت کوفه را شروع کرد. خاندان مطهر حضرت سیدالشهدا(ع) در این جهت سخت مرارت های فراوانی را تحمل کرد.

در روز دوازدهم محرم کاروان اسرای کربلا به کوفه رسید و بازماندگان به دارالاماره این شهر نزد ابن زیاد ملعون رفت. در مقاتل وارده درباره مواجهه ابن زیاد و حضرت زینب (س) آمده است:

فقال ابْنُ زِیَادٍ کَیْفَ رَأَیْتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِیکِ وَ أَهْلِ بَیْتِکِ فَقَالَتْ مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا

هنگامی که اهل بیت امام حسین(علیه السلام) در مجلس ابن زیاد وارد شدند، ابن زیاد رو کرد به حضرت زینب(س) و گفت]: کار خدا را نسبت به برادر و خاندانت چگونه دیدی؟ حضرت زینب علیها السّلام فرمود: من جز نیکویی و زیبایی چیزی ندیدم.

دفن شهدای کربلا

قبیله بنی اسد که در حوالی کربلا سکونت داشتند به محل حادثه کربلا آمده و با یاری امام سجاد (ع) بر پیکر مطهر شهدای کربلا نماز خواندند سپس با هدایت ایشان پیکر ها را به خاک سپردند.

چرخاندن سرهای شهدا و اسیران کربلا در کوفه

روز دوازدهم روز ورود اهل بیت (ع) با حالت اسارت به کوفه است. در این روز ابن زیاد فرمان داد که احدی حق ندارد با اسلحه از خانه بیرون آید و 10 هزار سوار و پیاده بر تمام کوچه ها و بازارها موکل گردانید، که احدی از شیعیان امیرالمومنین (ع) حرکتی ننمایند.

عبیدالله بن زیاد به مأموران خود دستور داده بود تا ابتدا سر های شهدای کربلا و سپس اسرا را به شهر وارد نمایند و در کوچه و بازار بچرخانند.

مردم با دیدن حالت زار خانواده پیامبر(ص) و سرهای بر نیزه و بانوان در محمل های بدون پوشش، صدا به گریه بلند کردند. زینت کبری، ام کلثوم، فاطمه بنت الحسین و امام زین العابدین (علیهم السلام) به ترتیب با جگرهای سوزان و قلوب دردناک ایراد خطبه کردند، که عده ای از لشکر با دیدن این اوضاع از نموده خود پشیمان شدند، اما این دیگر هنگامی بود که خیلی دیر شده بود.

4104/

شیرگاه نیوز: شیرگاه نیوز | آخرین اخبار و رویدادهای روز دنیا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1657

به "روز دوازدهم محرم بر کاروان امام حسین (ع) چگونه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز دوازدهم محرم بر کاروان امام حسین (ع) چگونه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید