رنگ در برندسازی؛ انتخاب رنگ چگونه بر برند شما تاثیر می گذارد؟

به گزارش هنجس بلاگ، رنگ نقش مهمی را در نحوه درک شما از برند ایفا می نماید. مهم نیست که آیا یک برند مد هستید و سعی دارید با مخاطبان جوان ارتباط برقرار کنید یا یک فروشگاه لوازم پزشکی را اداره می کنید که سعی در تقویت اعتماد مشتری دارد. شما باید در خصوص تأثیر رنگ در برندسازی مطالعه کنید تا بتوانید مشتریان بیشتری را جذب نموده و با آن ها ارتباط بهتری برقرار کنید. از روانشناسی رنگ می توان برای ساختن یک برند قوی و قابل اطمینان استفاده کرد. در این مقاله شرح خواهیم داد روانشناسی رنگ چیست و به شما آموزش می دهیم محبوب ترین رنگ های استفاده شده در برندسازی کدامند.

رنگ در برندسازی؛ انتخاب رنگ چگونه بر برند شما تاثیر می گذارد؟

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ، مطالعه رنگ ها در ارتباط با رفتار انسان است. هدف روانشناسی رنگ معین میزان تأثیرگذاری آن بر تصمیمات روزمره مانند مواردی است که می خریم. آیا رنگ لباس ما را وادار به خرید می نماید؟ آیا رنگ بسته بندی باعث می گردد یک برند را بر دیگری ترجیح دهیم؟ آیا رنگ یک آیکون باعث می گردد که روی آن کلیک کنیم؟ پاسخ کوتاه بله است! اما دلیل این مسئله کمی پیچیده تر به نظر می رسد. مفاهیم رنگ می توانند بر اینکه چرا رنگ های خاصی را بر دیگری ترجیح می دهیم تأثیر بگذارند.

چرا روانشناسی رنگ در بازاریابی مهم است؟

رنگ احساسات را تحریک می نماید. با استفاده از رنگ های استراتژیک برای بازاریابی خود، می توانید توجه مخاطبانتان را به آنچه می خواهید جلب کنید و به آن ها یاری کنید تا شما را آنگونه که می خواهید درک نمایند. در نتیجه استفاده از روانشناسی رنگ می تواند برای بازاریابی شما بسیار مفید باشد، زیرا به شما یاری می نماید تا برند خود را به شکلی که می خواهید به تصویر بکشید.

در حالی که انتخاب رنگ مناسب می تواند درک برند شما را تقویت کند، انتخاب نامناسب رنگ می تواند به تصویر برند شما آسیب برساند. به عنوان مثال، اگر رنگ های اشتباهی را برای محتوا یا لوگوی خود انتخاب کنید، مخاطبان به سختی می توانند شما را درک نمایند.

بازاریابان می توانند برای تأثیر گذاشتن بر نحوه تفکر و رفتار افراد نسبت به یک برند و نحوه تفسیر اطلاعات توسط آن ها، از رنگ استفاده نمایند. انتخاب رنگ می تواند به افراد یاری کند تصمیم بگیرند چه چیزی مهم است؛ و به همین دلیل است که بازاریابان محتوا باید در خصوص رنگ در برندسازی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند.

لیست معانی رنگ

روانشناسی رنگ قرمز

رنگ هایی مانند قرمز می توانند توجه را به خود جلب نمایند. رنگ قرمز با هیجان، شور، خطر، انرژی و عمل همراه است. شاید متوجه شده باشید که بعضی برندها از رنگ قرمز برای دکمه های اکنون سفارش دهید یا بسته بندی در قفسه استفاده می نمایند. در روانشناسی رنگ، قرمز قوی ترین رنگ است و می تواند قوی ترین احساسات را برانگیزد. قرمز همچنین می تواند نشانه خطر باشد؛ بنابراین بهتر است از این رنگ خیلی استفاده نکنید. اگر دوست دارید در وب سایت خود از رنگ قرمز بهره ببرید اما با طرح فروشگاه شما مغایرت دارد، بهتر است این رنگ را برای آیکون های فروش مورد استفاده قرار دهید.

قرمز رنگی نمادین است و در برندهایی مانند کوکاکولا و یوتیوب مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ قرمز اشتها را ترغیب می نماید و به همین دلیل است که برندهایی مانند کوکاکولا در مارک تجاری خود از این رنگ استفاده می نمایند. آن ها همچنین از کلماتی مانند شادی و خوشحالی (Happiness) در برندسازی خود استفاده می نمایند؛ بنابراین رنگ قرمز برای ایجاد هیجان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. احتمالاً یوتیوب، به خاطر هیجان تماشای فیلم آنلاین از رنگ قرمز استفاده می نماید. توجه داشته باشید که قسمت قرمز رنگ لوگوی آن ها دکمه پخش است که می تواند شخص را مجبور کند دست به اقدام بزند. چنین کاری مخاطب را تشویق می نماید که در ویدیوها دکمه پلی را فشار دهد.

روانشناسی رنگ نارنجی

در روانشناسی رنگ، نارنجی نشان دهنده خلاقیت، ماجراجویی، شور و شوق، موفقیت و تعادل است. رنگ نارنجی به هر تصویر یا وب سایتی، جذابیت اضافه می نماید. علی رغم این که رنگ نارنجی، رنگ جذب نماینده ای است، اما به اندازه رنگ قرمز قابل توجه نیست. بسیاری از بازاریابان برای کال تو اکشن (call to action) یا قسمت هایی از وب سایت که می خواهند چشم مخاطب را به سمت خود جلب نمایند، از رنگ نارنجی استفاده می نمایند.

رنگ نارنجی در لوگوهایی مانند Nickelodeon و Home Depot می درخشد. Nickelodeon یک کانال کودک است و به همین دلیل، لوگوی آن به خوبی خلاقیت و اشتیاقی که یک برنامه کودک به یاری رنگ نارنجی سرزنده به آن احتیاج دارد را نشان می دهد. Home Depot محصولاتی را می فروشد که می توانید برای نوسازی یا تعمیر خانه خود مورد استفاده قرار دهید. لوگوی نارنجی در اینجا نشان دهنده خلاقیت است.

بیشتر بخوانید: 11 مورد از مهمترین تکنیک های تبلیغات برای افزایش فروش

روانشناسی رنگ زرد

در روانشناسی رنگ، مفهوم رنگ زرد حول تابش آفتاب می چرخد. این رنگ علاوه بر اینکه احساس خوشبختی، مثبت اندیشی، خوش بینی و تابستان را برمی انگیزد، نشانه حیله و هشدار نیز هست. بعضی از برندها از رنگ زرد روشن به عنوان پس زمینه در طراحی وب سایت خود استفاده می نمایند. اگر رنگ زرد با بقیه طراحی وب سایت شما مطابقت دارد، می توانید از آن به عنوان نوار ارسال رایگان در بالای وب سایت خود بهره ببرید. استفاده از مقدار کمی رنگ زرد می تواند به بازدیدنمایندگان وب سایت شما یاری کند تا فروشگاه شما را مثبت تلقی نمایند.

برندهایی مانند Ferrari و Ikea در طراحی وب سایت خود از رنگ زرد استفاده می نمایند. بسیاری از مردم آرزوی رانندگی در فراری را دارند. این برند لوکس با احساس شادی، تابستان و سبک زندگی بی خیالی همراه است. Ikea نیز از این رنگ در برندسازی خود استفاده می نماید. خرید مبلمان چه ارتباطی با شادی دارد؟ باید ببینیم چه کسی آن محصولات را خریداری مرده است. بسیاری از افرادی که به تازگی اولین خانه خود را خریداری نموده اند، به Ikea می فرایند تا برای مبله کردن منزل خود خرید نمایند. این مرحله مهم از زندگی، معمولاً پر از شادی و خوش بینی برای یک تغییر جدید است که باعث می گردد رنگ زرد، رنگی عالی مرتبط با برند به نظر برسد.

روانشناسی رنگ صورتی

صورتی، رنگ محبوب برای برندهایی است که مخاطبان درجه یک آن ها خانم ها هستند. در روانشناسی رنگ، صورتی به معنای زنانگی، بازیگوش بودن، نابالغی و عشق بی قید و شرط است. بعضی از برندها از رنگ صورتی برای بسته بندی محصول به ویژه اسباب بازی های دخترانه استفاده می نمایند. برندهای دیگر رنگ صورتی را در لوگو، طراحی وب سایت و برجسته کردن پیغام های کلیدی مورد استفاده قرار می دهند.

از آنجا که این رنگ در برندسازی مختص خانم ها است، جای تعجب نیست که برندهایی مانند ویکتوریا سکرت و باربی از این رنگ زیاد استفاده نمایند. ویکتوریا سکرت نام یکی از برندهای خود را صورتی (Pink) گذاشته است و در وب سایت خود از ترکیب رنگ صورتی و سیاه برای برجسته کردن جزئیات اصلی بازاریابی استفاده نموده است. در وب سایت باربی، کال تو اکشن ها به رنگ صورتی روشن هستند. در منوی نویگیشن این وب سایت و بسته بندی و لوگوی محصول نیز از این رنگ استفاده شده است.

روانشناسی رنگ سبز

در روانشناسی رنگ، سبز با طبیعت و پول در ارتباط است. این رنگ علاوه بر رشد، باروری، سلامتی و سخاوتمندی، به معنای حسادت نیز هست. اگر وب سایت سلامت یا تناسب اندام دارید، بهتر است رنگ سبز را به فروشگاه آنلاین خود اضافه کنید. به عنوان مثال، لوگو یا تصویر بنر هوم پیج شما ممکن است دارای پس زمینه سبز باشد.

رنگ سبز نزد برندهایی مانند John Deere و Roots بسیار محبوب است. کل برند John Deere حول طبیعت می چرخد. خط فراوری محصولات آن ها پیرامون محوطه سازی، کشاورزی، تجهیزات مراقبت از چمن و موارد دیگر است. رنگ سبز به حدی در برندسازی آن ها گنجانده شده است که حتی تجهیزات آن ها همانند لوگو دارای رنگ سبز هستند. به این ترتیب، وقتی کسی محصول را ببیند، بلافاصله متوجه می گردد که یک John Deere است. Root یک خرده فروش مد است. هنگامی که بنر تصاویر این شرکت را ببینید متوجه خواهید شد اغلب مدل های آن ها در فضاهای باز و محیط های طبیعی عکاسی شده اند. لوگوی سبز با تصاویر طبیعت به خوبی ترکیب می گردد و به آن ها یاری می نماید تا به عنوان بازار هدف خود علاقه مندان به فضای باز را جذب نمایند؛ بنابراین حتی اگر محصولات شما در این دسته بندی قرار ندارند، می توانید از این رنگ در برندسازی بهره ببرید تا بتوانید جمعیتی از مخاطبان خاص را به سمت خود جذب کنید.

روانشناسی رنگ آبی

در روانشناسی رنگ، آبی به معنای پیوند نزدیک با دریا و آسمان است. هنگام استفاده از رنگ آبی در برندسازی، ممکن است مشتری در خصوص برند شما احساساتی نظیر ثبات، هماهنگی، صلح، آرامش و اعتماد داشته باشد. علاوه بر این، آبی می تواند بعضی از معانی منفی مانند افسردگی را به همراه داشته باشد و باعث ایجاد احساس سردی گردد. از رنگ آبی می توان در لوگوی وب سایت یا نویگیشن بالای وب سایت استفاده کرد. بعضی از صادرنمایندگان گواهی نامه اعتماد، برای تقویت جنبه اعتماد این رنگ را اضافه می نمایند.

برندهایی مانند فیس بوک، توییتر و اسکایپ اغلب در بازاریابی خود از رنگ آبی استفاده می نمایند. با این حال، خرده فروشانی مانند Walmart و Oral B نیز از این رنگ در برندسازی استفاده می نمایند. رنگ آبی موجود در لوگوی Walmart می تواند با ایجاد اعتماد و آرامش، به موقعیت برند یاری کند. Oral B یک برند بهداشتی دندانپزشکی است که مسواک می فروشد. این شرکت به این دلیل از رنگ آبی در برندسازی خود استفاده می نماید که به مردم یاری کند با محصولی باکیفیت، قابل اعتماد و ایمن در ارتباط باشند.

روانشناسی رنگ بنفش

در روانشناسی رنگ، بنفش یک رنگ سلطنتی است. رنگ بنفش به معنای قدرت، اشرافیت، تجمل، خرد و معنویت است. پیشنهاد می کنیم از استفاده بیش از حد از این رنگ خودداری کنید؛ زیرا می تواند باعث احساس ناامیدی گردد. شما می توانید مقدار کمی از رنگ بنفش را در جاهایی مانند نوار ارسال رایگان، لوگو و به عنوان رنگ تأکیدی در گرافیک وبسایت خود بهره ببرید.

بنفش توسط برندهایی مانند Hallmark و Yahoo مورد استفاده قرار می گیرد. اگر به این دو وب سایت نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که در هردوی آن ها بنفش یک رنگ تأکیدی است. در Hallmark، لوگو و نویگیشن بالا به رنگ بنفش هستند؛ اما در بقیه قسمت های وب سایت از رنگ های دیگر استفاده شده است. در Yahoo، لوگو، نویگیشن بالا و آیکون هایی مانند Mail به رنگ بنفش هستند.

روانشناسی رنگ سفید

در روانشناسی رنگ، سفید به معنای بی گناهی، خوبی، پاکیزگی و فروتنی است. در بعضی از نقاط دنیا، رنگ سفید معنای متضادی دارد. از جنبه منفی رنگ سفید نماد بی حاصلی، بی باری و سردی است. در وب سایت تجارت الکترونیک، رنگ سفید پرکاربردترین رنگ است. از رنگ سفید بیشتر به عنوان رنگ پس زمینه برای عکس محصول استفاده می گردد. در این حالت، صفحات پس زمینه سفید، فونت سیاه خواهند داشت. دلیل این امر این است که فونت سیاه بر روی پس زمینه سفید، بهترین ترکیب رنگ برای خوانایی به نظر می رسد.

ASOS و Adidas در بازاریابی خود از رنگ سفید استفاده می نمایند. در ASOS، کلمات موجود در هدر، لوگو و پس زمینه سفید انتخاب شده اند. وقتی پس زمینه سیاه یا خاکستری باشد، از فونت سفید استفاده می گردد و وقتی پس زمینه سفید باشد، فونت سیاه است. در فروشگاه آنلاین آدیداس، نویگیشن بالا سیاه است. استفاده از لوگوی سفید به ایجاد کنتراست یاری می نماید. از آنجا که پس زمینه وب سایت این شرکت سفید است، در پس زمینه عکس محصول از رنگ خاکستری استفاده می گردد. برندهایی که رنگ اصلی وب سایت آن ها سفید است، اغلب آن را با مشکی یا خاکستری ست می نمایند.

بیشتر بخوانید: روش های ایجاد اعتماد در مشتری به صورت حضوری و آنلاین

روانشناسی رنگ مشکی

مشکی، رنگ محبوب در خرده فروشی است. در روانشناسی رنگ، مشکی نماد رمز و راز، قدرت، ظرافت و پختگی است. در مقابل، رنگ مشکی می تواند احساساتی مانند غم و عصبانیت را برانگیزد. بسیاری از خرده فروشان مد، از رنگ مشکی در لوگوی خود استفاده نموده اند. مشکی رنگ محبوبی برای متن ها است، زیرا خواندن آن آسان است. بعضی از برندها برای ایجاد ثبات خاص در وب سایت خود، از تصاویر سیاه وسفید برای تصاویر بنر یا آیکون ها استفاده می نمایند.

این رنگ در برندسازی شرکت هایی مانند Chanel و Nike مورد استفاده قرار گرفته است. Chanel در لوگوی خود از رنگ مشکی استفاده نموده است و برای حفظ ثبات، چندین تصویر سیاه وسفید در وب سایت خود دارد. هنگام مشاهده این وب سایت، یک پس زمینه نویگیشن ضخیم مشکی ظاهر می گردد. آن ها در گرافیک تصاویر و متن ها، از فونت سیاه استفاده می نمایند. نکته قابل توجه این است که کال تو اکشن آن ها هم مشکی است. بسیاری از شرکت هایی که در زمینه مد و فشن فعالیت دارند، از کال تو اکشن سیاهی استفاده می نمایند که به خوبی با پس زمینه سفید تضاد دارد.

Nike در وب سایت خود از رنگ های سیاه، سفید و خاکستری استفاده نموده است. لوگو و فونت وب سایت آن ها مشکی دیده می گردد. چنین کاری، خوانایی وب سایت آن ها را آسان می نماید. مانند Chanel برای کال تو اکشن، از سفید استفاده شده است.

روانشناسی رنگ خاکستری

در روانشناسی رنگ، خاکستری نشان دهنده بی طرفی و تعادل است. این رنگ به احتمال زیاد از سایه بین سیاه و سفید به وجود می آید. با این حال، در بعضی مواقع خاکستری مفاهیم منفی افسردگی و زیان را به دنبال دارد. عدم وجود رنگ، آن را کسل نماینده و راکد می نماید. خاکستری می تواند برای رنگ فونت، هدرها، گرافیک ها و حتی محصولات مورد استفاده قرار گیرد تا توجه مخاطبان را جذب کند.

Apple نمونه ای است که در برندسازی خود از رنگ خاکستری استفاده می نماید. علاوه بر این، بسیاری از لپ تاپ های این شرکت به رنگ خاکستری و نقره ای هستند. آن ها در وب سایت خود از رنگ خاکستری برای هدر استفاده می نمایند تا با لوگوی سفید تضاد داشته باشد. با این حال، در سراسر برند آن ها، بین رنگ سیاه، سفید و خاکستری، تعادل را مشاهده می کنید که به حفظ ظاهر تمیز و خنثی یاری می نماید.

روانشناسی رنگ قهوه ای

قهوه ای یک رنگ خاکی و زمینی به نظر می رسد. رنگ زمین، چوب و سنگ قهوه ای است؛ بنابراین، این رنگ به راحتی و امنیت مرتبط می گردد. این رنگ در برندسازی برای محصولات طبیعی و مواد غذایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. قهوه ای رنگی است که به دلیل کنتراست روی پس زمینه سفید، در لوگوها، تصاویر بنر و گاهی اوقات متن ها استفاده زیادی دارد.

UPS که نمونه ای از یک برند تجاری به شمار می آید، از این رنگ در برندسازی خود استفاده نموده است. در وب سایت UPS، قهوه ای در لوگوی آن ها در نویگیشن و منو دیده می گردد. در این وب سایت از رنگ های مکمل زرد و سبز نیز استفاده شده است. به عنوان مثال، رنگ زرد احتمالا خورشید و رنگ سبز احتمالا طبیعت را نشان می دهد.

تصورات غلط پیرامون رنگ در برندسازی

اگر چه روانشناسی رنگ سال ها مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفته است، هنوز بحث های زیادی پیرامون تأثیر دقیق رنگ در روانشناسی انسان وجود دارد.

اما سوال این اینجاست: چرا تصورات غلط زیادی پیرامون روانشناسی رنگ و معنی آن وجود دارد؟

یکی از دلایل می تواند این باشد که وقتی صحبت از روانشناسی رنگ می گردد، متغیرهای زیادی ظاهر می شوند. این احتمال وجود دارد که افراد مختلف رنگ ها را متفاوت درک نمایند. نحوه درک یک رنگ ممکن است ارتباط زیادی با اولویت شخصی، تجربه های گذشته، تفاوت های فرهنگی، تفاوت های جنسیتی و غیره داشته باشد.

نتیجه گیری

اکنون که آموختید روانشناسی رنگ چیست و متداول ترین معانی برای هر رنگ کدامند، وقت آن رسیده است که از این رنگ ها در کسب وکار خود بهره ببرید. رنگ هایی را انتخاب کنید که نمایانگر موضوع برند شما باشند یا آنچه می خواهید، مشتریانتان هنگام جستجو در فروشگاه آنلاین شما احساس نمایند. در برندسازی اهمیت یک تصویر برند مناسب برا کسی پوشیده نیست؛ به همین منظور پیشنهاد می کنیم با تصویر برند و اهمیت آن در موفقیت یک کسب و کار نیز آشنا شوید. از این که تا خاتمه مقاله همراه ما بودید از شما سپاس گزاریم.

شیرگاه نیوز: شیرگاه نیوز | آخرین اخبار و رویدادهای روز دنیا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1723

به "رنگ در برندسازی؛ انتخاب رنگ چگونه بر برند شما تاثیر می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگ در برندسازی؛ انتخاب رنگ چگونه بر برند شما تاثیر می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید