خودروهای دپو شده در دولت بعدی تکلیفشان تعیین خواهد شد؟

به گزارش هنجس بلاگ، خودروهای دپو شده همچنان بلاتکلیف هستند. کمتر از سه هفته دیگر به سرانجام عمر دولت دوازدهم به جای مانده و این در حالی است که خودروهای دپو شده در گمرک همچنان سرنوشت نامشخصی دارند. به نظر می رسد پرونده آنها در این دولت بسته نخواهد شد.

خودروهای دپو شده در دولت بعدی تکلیفشان تعیین خواهد شد؟

خبرنگاران - در نامه ای که اخیرا وزیر کشور به رئیس جمهوری ارسال نموده، آخرین وضع خودروهای دپویی در گمرک تشریح شده است. در این نامه اسم شده که در حال حاضر 2 هزار و 249 دستگاه خودروی خارجی در گمرکات کشور وجود دارد که به دلایلی مانند داشتن پفراینده قضایی، عدم ثبت سفارش و اظهار نشدن به گمرکات، امکان ترخیص ندارند.

چند درصد از خودروهای دپو شده ترخیص شده اند؟

در نامه عبدالرضا رحمانی فضلی به حسن روحانی آمده که در سال 98 پنج هزار و 108 دستگاه خودرو دپویی در گمرک شناسایی شد و در این مدت 56 درصد آنها (معادل 2 هزار و 859 دستگاه، ترخیص شده است. بنابراین در حال حاضر 44 درصد خودروهایی دپویی شناسایی شده در گمرک طی سال 98، همچنان بلاتکلیف مانده که نه ترخیص می شوند و نه در اختیار سازمان های مربوطه قرار می گیرند.

طبق آنچه در ادامه نامه موردنظر آمده، وزیر کشور به رئیس جمهور پیشنهاد داده در راستای معین تکلیف نهایی خودروهای بلاتکلیف، فرایند معین تکلیف آنها به وسیله وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و امور مالی و دارایی (گمرک ایران- سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی) تسریع گردد.

بعلاوه با توجه به اینکه مشکل عمده خودروهای به جای مانده در گمرک، وجود پفراینده قضایی است، احتیاج است هماهنگی لازم با قوه قضائیه برای معین تکلیف آنها صورت گیرد.

تقریبا چهار سالی می گردد که پفراینده خودروهای دپویی در گمرک، باز شده و با وجود وعده های فراوان، دولت دوازدهم تا به امروز نتوانسته تکلیف آنها را تعیین کند.

تعداد این خودروها در ابتدا بالغ بر 12 هزار دستگاه بود که بیش از 7 هزار دستگاه آن تا سال98 معین تکلیف و ترخیص شدند. قرار بود تکلیف 5 هزار و 108 دستگاه خودروی به جای مانده هم تعیین گردد.

2 هزار و 249 دستگاه خودرو همچنان در گمرک هستند

با این حال همچنان و طبق آمار وزارت کشور، 2 هزار و 249 دستگاه خودرو در گمرکات خاک می خورند. بی آنکه سرنوشت شان تعیین باشد. خودروهای دپویی یا پفراینده قضایی دارند یا ثبت سفارش و اظهار نشده اند. بنابراین دلایل عدم ترخیص آنها تعیین است و از همین رو انتظار می رفت دولت تکلیف آنها را معلوم کند که تا به امروز ننموده است.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند خودروهای مانده در گمرک به نوعی سرمایه به حساب می آیند و در ازای آنها ارز از کشور خارج شده، بنابراین خاک خوردن آنها در گمرک توجیهی ندارد.

پرسش مهمی که در ماجرای خودروهای دپو شده وجود دارد این است که دولت و قوه قضائیه چطور نتوانستند در این دو سال تکلیف کمتر از 2 هزار و 500 دستگاه خودرو را تعیین نمایند؟

آنچه تعیین است خودروهای دپویی یا با برطرف موانع قانونی قابلیت ترخیص دارند یا باید در اختیار سازمان امور اموال تملیکی قرار بگیرند. با این حال مسوولان مربوطه کماکان دست دست می نمایند و یک بار برای همواره این پفراینده پر حاشیه را نمی بندند.

با توجه به تغییر دولت در کمتر از سه هفته آینده، به نظر می رسد پفراینده خودروهای دپویی در گمرک هم مانند بعضی دیگر از پفراینده های خودرویی، به دولت بعد منتقل گردد. باید منتظر ماند و دید در این صورت دولت ابراهیم رئیسی با این پفراینده طولانی شده چه خواهد نمود و آیا در همین امسال آن را معین تکلیف خواهد نمود یا دپویی ها کماکان خاک خواهند خورد.

منبع: دنیای اقتصاد

شیرگاه نیوز: شیرگاه نیوز | آخرین اخبار و رویدادهای روز دنیا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: بیت ران
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3315

به "خودروهای دپو شده در دولت بعدی تکلیفشان تعیین خواهد شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروهای دپو شده در دولت بعدی تکلیفشان تعیین خواهد شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید