خبرنگاران لشکرکشی 70 نفره برای رسیدن به قله وحشی

به گزارش هنجس بلاگ، تهران- خبرنگاران- تعداد زیادی از کوه نوردان که فقط چند نفر از آنها تجربه زیادی در این ورزش دارند، قصد صعود زمستانه به قله K2 را دارند.

خبرنگاران لشکرکشی 70 نفره برای رسیدن به قله وحشی

به گزارش خبرنگاران، قله K2 معروف به کوه کوه ها و قله وحشی با ارتفاع 8611 متر، دومین قله مرتفع دنیا اما دشوارترین آنها برای صعود محسوب می گردد. K2 تنها قله بالای هشت هزار متر دنیا است که تا کنون در فصل زمستان صعود نشده است.

درحالی که در طول تاریخ فقط 367 نفر به این قله رسیده اند و 86 نفر هم در این راه جان داده اند، سال جاری حدود 70 کوه نورد برای صعود به K2 برنامه ریزی نموده اند.

بسیاری از این افراد تجربه صعود زمستانه به یک قله هشت هزاری یا حتی بعضی از آنها تجربه صعود تابستانه به چنین ارتفاعی را هم ندارند و همین موضوع نقدها زیادی را در دنیا کوه نوردی برانگیخته است. منتقدین عقیده دارند که تجاری سازی این صعود ممکن است باعث بروز یک فاجعه در این زمستان گردد.

اما در میان کسانی که قصد صعود دارند، چند چهره سرشناس هم دیده می گردد. نخستین گروه که امید زیادی هم به موفقیت آنها می رود، تیم کوچک اما باتجربه جان اسنوری، محمدعلی سدپارا و ساجد سدپارا است. هر سه نفر سابقه صعود به K2 را در کارنامه دارند و مدتی است که اقدامات خود را برای صعود شروع نموده اند. البته پیش بینی می گردد که در صورت موفقیت، اقدام آنها با سوالات زیادی روبرو گردد زیرا آنها مراحل صعود را در زمانی شروع کردند که هنوز فصل زمستان به صورت رسمی شروع نشده بود.

جان اسنوری کوه نورد ایسلندی در میان محمد علی و ساجد سدپارا پدر و پسر پاکستانی، اقدامات برای صعود را از چند هفته پیش شروع کردند.

دیگر چهره نامداری که از مدت ها پیش اعلام نموده بود که میخواهد در این زمستان به K2 برود، نیرمال پورجا است. پورجا پارسال در مدت 6 ماه و 6 روز به تمام قله های هشت هزار متری دنیا صعود کرد و یک رکورد شگفت انگیز به ثبت رساند. پیش از آن، بهترین رکورد در این زمینه، صعود به همه قله ها در طول هشت سال بود. توانایی پورجا بر کسی پوشیده نیست اما بعضی منتقدین او را متهم نموده اند که میخواهد کوه نوردانی کم تجربه را با خود همراه کند چون به دنبال درآمدزایی از زمستان K2 است. البته این کوه نورد نپالی منتقدینش را متهم کرد که در کنار بخاری نشسته اند و او را نقد می نمایند. پورجا چند روز پیش جایزه کلنگ طلایی آسیا را به عنوان شرپا برتر سال 2019 کسب کرد.

نیرمال پورجا کوه نورد نپالی حالا به ستاره عظیم این ورزش تبدیل شده است.

کالین اُ بِرَدی یکی از اعضای تیم تحت راهنمایی پورجا خواهد بود. او سابقه 2 بار رکوردشکنی صعود به هفت قله مرتفع هفت قاره را در کم ترین زمان شکست؛ یک بار در 139 روز و بار دیگر در 131 روز. اُ بِرَدی در سال 2018 به نخستین انسانی تبدیل شد که کل مسافت قطب جنوب را به صورت انفرادی طی کرد. 1700 کیلومتر در 54 روز و بدون یاری و بارگذاری. این کوه نورد آمریکایی عنوان گرند اسلم کاوشگران را هم کسب نموده است. این عنوان به کسانی داده می گردد که به هفت قله مرتفع هفت قاره صعود و از قطب شمال و جنوب گذر نموده اند.

کالین اُ بِرَدی قطب جنوب را به تنهایی و بدون بارگذاری طی کرد؛ 1700 کیلومتر در 54 روز.

نخستین کوه نورد زن که اظهار داشت برای صعود به K2 در زمستان سال جاری کوشش می نماید، ماگدالنا گروژفسکا بود. این ورزشکار لهستانی پیش از این دونده بود و مدال برنز 4 در 400 متر انفرادی قهرمانی دنیا را هم در کارنامه دارد. اورست، ماکالو و ماناسلو سه قله هشت هزاری هستند که گروژفسکا پیش از این به آنها صعود نموده و سابقه صعود بدون کپسول اکسیژن به این قله ها را هم دارد. گروژفسکا می خواهد چالشِ سختِ صعود به K2 را دشوارتر هم کند و بدون اکسیژن یاریی به این قله برسد.

ماگدالنا گروژفسکا از دو و میدانی به کوه نوردی آمده است.

تامارا لانجر هم به تازگی راهی پاکستان شده است تا یک زن دیگر در جمع راهیان K2 حضور داشته باشد. این کوه نورد ایتالیایی در سال 2016 در تیم چهار نفره ای حضور داشت که برای نخستین صعود زمستانه به قله 8126 متری نانگاپاربات کوشش می کرد. لانجر در 70 متری قله، دیگر نتوانست به صعود ادامه دهد و به پایین برگشت اما هم تیمی های او این صعود زمستانه را با موفقیت به سرانجام بردند.

تامارا لانجر یک بار در آستانه ثبت یک صعود تاریخی، ناکام ماند.

شیرگاه نیوز: شیرگاه نیوز | آخرین اخبار و رویدادهای روز دنیا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 2334

به "خبرنگاران لشکرکشی 70 نفره برای رسیدن به قله وحشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران لشکرکشی 70 نفره برای رسیدن به قله وحشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید