خبرنگاران افزایش 68 درصدی صادرات از گمرکات آذربایجان شرقی

به گزارش هنجس بلاگ، تبریز- خبرنگاران- ناظر گمرکات آذربایجان شرقی و مدیرکل گمرک تبریز گفت: ارزش صادرات استان در سال گذشته با افزایش 68 درصدی نسبت به سال 1397 به 132 هزار و 469 میلیارد ریال رسید .

خبرنگاران افزایش 68 درصدی صادرات از گمرکات آذربایجان شرقی

لیلی اورنگی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: سال گذشته در مجموع 2 میلیون و 549 هزار و 358 تن کالا به ارزش بیش از 132 هزار و 469 میلیارد ریال از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است.

وی اعلام نمود: این میزان صادرات در مقایسه با سال 97 از لحاظ ارزش 68 درصد و از حیث وزن 19 درصد افزایش نشان می دهد.

اورنگی گفت: سال گذشته در بین گمرکات استان آذربایجان شرقی، گمرک تبریز بیشترین سهم صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است.

دبیر ستاد هماهنگی تجارت فرامرزی استان آذربایجان شرقی همچنین گفت: سال 1398 بیش از 513 هزار و 139 تن کالا به ارزش بیش از 48 هزار و 218 میلیارد ریال به وسیله گمرکات استان به کشور وارد و ترخیص شده است.

اورنگی گفت : این میزان واردات در مقایسه با سال 1397 از حیث ارزش دلاری 63 درصد و از نظر وزنی 18 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در سال 1398 بیش از 11 هزار و 860 تن کالا به ارزش 997 میلیارد ریال به صورت صادرات چمدانی از گمرکات استان صادر شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال 97 از نظر وزنی 14 درصد و از لحاظ ارزشی 86 درصد افزایش داشته است.

ناظرگمرکات آذربایجان شرقی اضافه کرد: سال گذشته میزان ترانزیت خارجی مبداء(ورودی) 516 هزار تن به ارزش یک میلیارد و230 میلیون دلار بود که نسبت به سال گذشته از لحاظ وزنی 21 درصد و از نظر ارزش دلاری 3 درصد افزایش داشت.

وی اعلام نمود: همچنین 800 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 576 میلیون دلار از گمرکات استان ترانزیت خارجی از مقصد(خروجی) انجام شد که به لحاظ وزن 12 درصد و به لحاظ ارزشی نیز 27 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال 97 داشته است.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی اضافه کرد : درآمد وصولی گمرکات استان در طول سال گذشته 6 هزار و 890 میلیارد ریال بوده که در مقایسه با سال 97 در حدود 14 درصد افزایش داشته است.

دبیر ستاد هماهنگی تجارت فرامرزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به موقعیت راهبردی و ژئوپلتیک استان در حوزه تجارت فرامرزی اعلام نمود: گمرکات استان از لحاظ دارا بودن دو گمرک فعال مرزی در همسایگی با دو کشور خارجی ارمنستان و جمهوری خودمختار و تنها راستا ارتباط زمینی کشور با اتحادیه اوراسیا از صندلی مهم و حساسی در تجارت خارجی کشور برخوردار است.

وی همچنین یادآوری کرد: گمرکات استان به لحاظ قرار دریافت در قطب صنعتی کشور همیشه نقش قابل ملاحظه ای در رونق فراوری صنایع استان داشته است و از گمرکات پیشرو در ارائه رویه های نوین تشریفات گمرکی و مکانیزاسیون بوده است.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی به تسهیلات و اقدامات مهم گمرکات استان برای حمایت از فراوری و صادرات اشاره نمود و گفت: گمرکات استان در راستای سیاست های گمرک ایران تسهیلات گوناگونی برای فعالان فراوریی و تجاری به ویژه فراوریکنندگان و صادرکنندگان استان در نظر گرفته است و طی شیوه نامه ای ضوابط برخورداری فعالان مجاز اقتصادی واجد شرایط از این تسهیلات را به فعلان اقتصادی استان اعلام شده است.

ناظر گمرکات استان آذربایجان شرقی از جمله تسهیلات 18 گانه گمرک به فعالان اقتصادی مجاز (AEO) را ترخیص کالا خارج از سطح سه (راستا قرمز)، پذیرش ضمانت نامه بانکی حداکثر یکساله برای ترخیص قطعی ماده 6 قانون امور گمرکی، پذیرش ضمانت نامه بانکی برای ترخیص قطعی و سایر رویه های ماده 6 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی، استفاده از تسهیلات ماده 57 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی، استفاده از تضمین بیمه ای برای صادرات، استفاده کامل از تسهیلات بسته حمایت از فراوری، استفاده کامل از تسهیلات بسته حمایت از صادرات، تخفیف در هزینه خدمات انجام امور گمرکی، موضوع بند الف ماده سه آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی (حداکثر تا سقف 50 درصد)، استفاده از حداقل تضمین در کلیه مواردی که در قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرایی به تضمین اشاره شده است، رسیدگی به پرونده اختلافات گمرکی فعالان اقتصادی مجاز به صورت فوری و خارج از نوبت در کمیسیون های پیگیری به اختلافات گمرکی عنوان نمود.

اورنگی ارائه مجوز ایجاد انبار اختصاصی، انجام فرآیند استرداد، مطابق با تسهیلات پیش بینی شده در بسته حمایت از فراوری با اخذ تعهد، نگهداری بخشی از کالا به عنوان وثیقه خارج از نوبت مطابق تسهیلات پیش بینی شده در بسته حمایت از فراوری با اخد تعهد را از دیگر موارد تسهیلات 18 گانه دانست.

وی همچنین استفاده از تسهیلات ماده 42 قانون امور گمرکی، استفاده از تسهیلات موضوع استاندارد 32-3 کنوانسیون تجدیدنظر شده کیوتو، استفاده از تسهیلات ماده 6 قانون امور گمرکی کالای متعلق به وزارتخانه ها و موسسه های دولتی با تعهد مسئولان اقتصادی سازمان و اشخاص با اخذ ضمانت نامه بانکی با حداکثر سقف یکساله، رسیدگی خارج از نوبت اظهارنامه با توجه به ضرایب معین شده و ضریب اهمیت زمانی سطح دو در سامانه جامع امور گمرکی، پذیرش و تسهیل ورود موقت برای صادرکنندگان را جزو تسهیلات 18 گانه گمرک گفت.

شیرگاه نیوز: شیرگاه نیوز | آخرین اخبار و رویدادهای روز دنیا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 635

به "خبرنگاران افزایش 68 درصدی صادرات از گمرکات آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افزایش 68 درصدی صادرات از گمرکات آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید