بهراه، مسیری به سوی پیاده محوری

به گزارش وبلاگ بالو، معاون شهردار تهران در یادداشتی به مناسبت فرارسیدن هفته تهران به تشریح آخرین اقدامات اجرا شده در زمینه بهسازی معابر پیاده روی پایتخت و ارتقای فرهنگ پیاده محوری پرداخت. متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است:

بهراه، مسیری به سوی پیاده محوری

با گسترش ویژه برنامه های مربوط به گرامیداشت روز تهران، این دومین سالی است که هفته تهران را گرامی می داریم. نامگذاری یکی از روزهای این هفته به عنوان روز آمد و شد نشان دهنده آن است که لزوم بازنگری در مُدهای حمل و نقل شهری، ارتقای پیاده محوری و گسترش قلمروی عمومی شهروندان همچنان از جمله مهمترین دغدغه های مدیریت شهری پایتخت است. سال گذشته در یادداشتی به مناسبت هفته تهران، بهره مندی از پیاده روهای مناسب را به عنوان یکی از اصلی ترین خواسته های شهروندان از مدیریت شهری و البته بخشی از هویت گمشده این کلانشهر مطرح کردم تا نظر شهروندان، مدیران و دوستداران تهران به این واقعیت اساسی جلب شود که پایتخت پس از تحقق چشم اندازهای چند سند توسعه هنوز از پیاده راه هایی مناسب برخوردار نیست.

اما امسال توجه به لزوم بهسازی معابر پیاده رو از حد طرح مساله فراتر رفته و طرحی که برای بسیاری، ایده ای نوآورانه روی کاغذ به شمار می رفت رنگ و بوی اجرایی گرفته است. احداث 500 کیلومتر طول راستا پیاده روی مناسب سازی شده برای افراد دارای معلولیت با رعایت استانداردهای لازم و نگاهی همه جانبه به تاسیسات شهری، فضای سبز، مبلمان شهری و راستا دوچرخه سواری از جمله پروژه های در حال اجرای معاونت فنی و عمرانی است که با عنوان بهراهشناخته می شود. طرح یادشده در لحظه نگارش این یادداشت، در بیش از 160 کیلومتر طول از معابر شهر تهران در حال اجرا بوده و در حدود 60 کیلومتر طول از معابر پایتخت به اتمام رسیده است. هر روز که می گذرد این طرح 500 کیلومتری به نقطه انتها نزدیک تر می شود تا تهران در چشم انداز آن از یک راستا پیوسته پیاده روی و دوچرخه سواری- مناسب برای تمام اقشار جامعه- بهره مند شود.

موضوع مناسب سازی و بهسازی معابر پیاده رو، از چنان جایگاهی در برنامه ها و سیاست های عمرانی مدیریت شهری برخوردار شده که حتی پروژه های توسعه معابر سواره رو نیز با نگاهی جدی به این ملاحظات، آماده بهره برداری می شوند؛ چنانکه ایمنی راستاهای دوچرخه و عابر پیاده در پروژه احداث ادامه جنوبی بلوار استادمعین، با توجه به عرض کافی راستا و باندهای مجزای تندرو و کندرو مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا تامین شد. در این میان نباید فراموش کرد فراهم ساختن 500 کیلومتر پیاده روی استاندارد، برای شهری که از 12 هزار کیلومتر معبر پیاده رو برخوردار است به مثابه قرار دریافت در نقطه آغاز راهی است که به انتها رساندن آن نیازمند تغییر در نوع نگرش مدیران شهری برای خدمت بهتر به شهروندان و بازگرداندن عرصه های عمومی به آنها است.

منبع: خبرگزاری آریا

به "بهراه، مسیری به سوی پیاده محوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهراه، مسیری به سوی پیاده محوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید