بغزیان: دولت بودجه ای نوشته که به گردن دولت بعدی می افتد ، کاری به دو سوم بودجه شرکت های دولتی ندارند

به گزارش هنجس بلاگ، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: دولت بعدی در صورت عدم تحقق درآمدهای بودجه به درستی می تواند ادعا کند که دولت بودجه را بسیار خوش بینانه بسته بود و مجبور به تعدیل شدیم.

بغزیان: دولت بودجه ای نوشته که به گردن دولت بعدی می افتد ، کاری به دو سوم بودجه شرکت های دولتی ندارند

گروه مالی خبرنگاران؛ لایحه بودجه 1400 در گیر و دار بگیر و نگیر های مجلس و دولت و دست انداز هایی که گمان می کردیم پیش روی تصویب این بودجه قرار بگیرد در کمیسیون تلفیق تصویب شد، مجلسی ها مدعی تغییرات کلی در ریز جزییات بودجه هستند، اما به نظر می رسد بودجه 1400 همچنان پر حاشیه باشد و متفاوت از همه بودجه های کسری داری که تا کنون بر اقتصاد تحمیل شده است. بودجه فازی یا دومرحله ای که بهانه یا توجیهی برای تصویب لایحه بودجه 1400 در کمیسیون تلفیق بود مورد نظر ما در این مصاحبه و تبعات بودجه بر دولت بعدی است که آلبرت بغزیان اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران نظر خود را بیان داشته است.

آلبرت بغزیان اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران دراین باره به ما گفت: آنچه که به عنوان فازی شدن یا دو مرحله ای کردن بودجه توسط مجلس بیان شده است تا کنون سابقه نداشته که بودجه کشور به این شکل غیر قابل پیش بینی بسته گردد. شاید یکی ازمهمترین دلایل این موضوع نگرانی از پیش بینی آینده و فروش نفت است که دولت، مجلس و حاکمیت همچنان نمی داند یا نمی تواند حساب روشن و شفافی روی فروش نفت باز کند از این نظر به فازی کردن یا دو مرحله ای کردن بودجه روی آورده است.

وی دراین باره اضافه کرد: با اینکه گفته می گردد دولت آقای روحانی نیمی از بودجه سال 1400 را مدیریت و مصرف می نماید، اما به واقع اینگونه نیست چرا که اصولا مصرف بودجه از فروردین ماه سال آینده آغاز می گردد و خرداد ماه که درگیر مسائل انتخابات هستیم تقریبا می توان گفت که دولت کمتر از شش ماه بودجه را مدیریت و مصرف می نماید، بنابراین می توان گفت دولت عملا بودجه ای نوشته که از نظر تحقق درآمد ها به گردن دولت بعدی می افتد از فروش نفت گرفته تا جمع آوری مالیات ها.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران دراین باره بیان داشت: درباره بودجه سال 1400 اینکه چقدر محقق شد و نشد باید اواخر سال آینده سخن بگوییم هر چند می توان پیش بینی کرد که حتی اگر درآمد ها به قدر پیش بینی شده نیز محقق نگردد دولت آینده می تواند ادعا کند که بودجه توسط خودم تدوین نشده و دولت قبلی مسوول تدوین چنین بودجه ای است لذا قابل پیش بینی است که هر انحرافی هم در بودجه ایجاد گردد دولت بعدی به تصویب و تدوین آن توسط دولت قبلی و مجلس اشاره می نماید چرا که خود را این وسط هیچ کاره می داند.

آلبرت بغزیان شرح داد: دولت بعدی در صورت عدم تحقق درآمد های بودجه به درستی می تواند ادعا کند که دولت بودجه را بسیار خوش بینانه بسته بود و مجبور به تعدیل شدیم از این جهت عملا سال آینده بودجه هر طوری که مدیریت و مصرف گردد نهایتا تا آخرسال به گردن این دولت می افتد، بنابراین هر گونه انحراف احتمالی در بودجه به خاطر تغییر دولت نیز حتما نادیده گرفته می گردد.

بغزیان تصریح نمود: بنابراین با این استدلال که دولت قبلی بودجه را نوشته است بودجه باید به گونه ای تصویب گردد که آخر سال آینده رئیس جمهور بعدی بودجه شفاف و روشنی در دست داشته باشد که براساس واقعیت ها کشور اداره گردد نه اینکه بودجه ای توهمی بدون اعتبار ودرآمد های درست به دست دیگری داده گردد، ضمن اینکه بنده براین باورم باید قانون را به گونه ای تغییر دهیم که دولتی که در حال رفتن است برای دولت بعدی بودجه ننویسد یعنی بودجه را تا انتها سال یا دولت خود بنویسد تا دولت بعدی بودجه خود را تدوین کند و دولت قبلی تعهدی برای دولت بعدی درست نکند که قابل تحقق نیست.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با رد بودجه ای که در راستای توسعه نباشد گفت: بی تردید هر گونه بودجه نویسی که بودجه عمرانی در آن کمرنگ باشد و در راستای افزایش توسعه مالی کشوئر نباشد نمی تواند اقتصاد کشور را به درستی مدیریت و به پیش ببرد بنابراین با این بودجه در سال 1400 به هیچ وجه نمی توان منتظر رشد مالی، کاهش نرخ تورم و افزایش اشتغال بود چرا که به نظر می رسد در غیر این صورت که نفت فروخته گردد منبع مهم و قابل اتکایی برای درآمدزایی غیر تورمی وجود ندارد.

وی درخصوص اینکه نباید از کارشناسان سازمان برنامه و بودجه انتظار معجزه داشت گفت: به هر حال کارشناسان سازمان برنامه و بودجه همین کارشناس هایی هستند که هفت سال گذشته هم بودجه های غیر واقعی و غیر کارشناسی نوشته اند، حتی در صورت رد کلیات لایحه بودجه از سوی مجلس و بازگشت دادن به دولت مگر از این کارشناسان انتظار معجزه داشتیم که فرایند عملکردی خود را دز طی چند هفته عوض نمایند و بودجه عملیاتی بنویسند؟ قطعا اینچنین نمی گردد چرا که از این کارشناسان نمی توان انتظار معجزه در بودجه نویسی داشت.

آلبرت بغزیان در مورد تصویب کلیات در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: وقتی کمیسیون تلفیق کلیات را تصویب می نماید و قائل است که در جزییات آن تغییراتی صورت می دهد یعنی بین مجلس و سازمان برنامه و بودجه چانه زنی ها اجرا شده، بنابراین به دنبال ایجاد تنش زایی بیشتر نیستند از این رو می توان پیش بینی کرد که بودجه در نهایت مثل سال های قبل تصویب می گردد مثل سال های گذشته که نظرات کارشناسی حول چندین محور تعیین و تعیین مطرح می گردد، اما همچنان کسی کاری به دو سوم بودجه ای که صرف شرکت های دولتی می گردد ندارد، اما نمایندگان به سراغ سهم هایی از بودجه می فرایند که زورشان به آن ها می رسد و به راحتی می توانند آن را کاهش دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در انتها خاطر نشان کرد: به هر حال مجلس باید مراقب این موضوع خطرناک باشد که بدون بازگشت آمریکا به برجام قطعا ما 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت نخواهیم فروخت این موضوع باید به شدت جدی گرفته گردد برای اینکه صحبت از فروش نفت با این رقم خیالی واقعا به صلاح کشور نیست.

شیرگاه نیوز: شیرگاه نیوز | آخرین اخبار و رویدادهای روز دنیا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 2452

به "بغزیان: دولت بودجه ای نوشته که به گردن دولت بعدی می افتد ، کاری به دو سوم بودجه شرکت های دولتی ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بغزیان: دولت بودجه ای نوشته که به گردن دولت بعدی می افتد ، کاری به دو سوم بودجه شرکت های دولتی ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید