افشاگری دیپلمات روس از افتضاح سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره سوریه

به گزارش هنجس بلاگ، یک دیپلمات ارشد روس با بیان اینکه مسائل اساسی در گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره حملات ادعایی سوریه وجود دارد، گفت بازرسان این سازمان حتی مدارک را داخل یک کشور همسایه دریافت می کردند.

افشاگری دیپلمات روس از افتضاح سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره سوریه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین، با رد ادعاها و اتهام زنی کشورهای غربی به دولت سوریه درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی، گزارش ها در این باره را نادرست توصیف کرد.

اولیانوف در صفحه توئیتر خود، ضمن اشاره به بعضی ایرادات در گزارش های سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره حمله ادعایی به منطقه خان شیخون، نوشت: تحقیقات درباره حمله شیمیایی به خان شیخون، مسائل اساسی در روش کاری سازمان منع تسلیحات شیمیایی را نشان داد که هنوز هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه دبیرخانه فنی سازمان مذکور هرگز به صورت کامل از قوانین مقرر شده در کنوانسیون بین المللی منع سلاح های شیمیایی تبعیت نکرد، شرح داد: تقریبا همواره اصول مهم زنجیره حضانت را نقض کرد.

این دیپلمات روس ضمن اشاره به اینکه در بیشتر موارد، بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای جمع آوری اطلاعات و نمونه گیری محیطی، از سر زدن به مکان های حوادث شیمیایی اجتناب کردند، اضافه نمود: آنها ترجیح دادند این کار را در یکی از کشورهای همسایه و با استفاده از شواهد و مدارکی که از گروه های معارض دریافت می کردند، انجام بدهند.

اولیانوف با بیان اینکه امتناع دبیرخانه سازمان منع تسلیحات شیمیایی از بازدید کردن از مکان های حوادث شیمیایی تصادفی نیست، گفت: اگر بازرسان از این مناطق بازدید نمایند، اطلاعات را که برایشان ناخوشایند است به دست می آورند، مانند چیزی که در سال 2018 در دوما رخ داد و باعث رسوایی در داخل و اطراف سازمان منع تسلیحاتی شیمیایی شد.

وی در ادامه اضافه نمود: بلافاصله بعد از حمله شیمایی در چهارم آوریل 2017 در خان شیخون، روسیه درخواست کرد بازرسان جهت تحقیقات جامع به آن محل بروند. دبیرخانه سازمان منع تسلیحات شیمیایی به بهانه نگرانی های امنیتی، این را نپذیرفت. این سازمان لااقل از یک لحظه خاص، دروغ گفت.

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در خاتمه نوشت: در چهارم اکتبر 2017، مدیر دپارتمان امنیتی سازمان ملل به شورای امنیت خبر داد که هیچ مانعی برای بازدید بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی از خان شیخون وجود ندارد و او همین مسئله را به اطلاع آن سازمان نیز رساند. دبیرخانه آنها این حقیقت را پنهان کرد و عامدانه کشورهای عضو را گمراه کرد.

پیشتر پایگاه افشاگر ویکی لیکس فاش نموده بود که سازمان منع سلاح های شیمیایی کوشش نموده با دستکاری در یک گزارش در خصوص حمله شیمیایی در سوریه، زمینه حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه را به این کشور فراهم کند. بر اساس سندی که این پایگاه منتشر نموده، گزارش سازمان منع سلاح های شیمیایی در خصوص استفاده از بمب شیمیایی در دوما در سال 2018، دروغ بوده است. (جزئیات بیشتر)

آمریکا و متحدانش پیش از این دو باره به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه به اهدافی در این کشور حمله نموده اند. اولین بار، فروردین ماه سال 1396 بود که آمریکا به بهانه حمله شیمیایی در خان شیخون، به پایگاه هوایی الشعیرات ارتش سوریه در در استان حمص حملات موشکی کرد. دومین حمله یک سال بعد از حمله اول و در 25 فروردین سال گذشته توسط سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس انجام شد و آنها جمعا 100 موشک به سوریه شلیک کردند.

ادعاهای کشورهای غربی در حالی مطرح می گردد که سوریه در سال 2013 در چارچوب توافقی میان آمریکا سلاح های شیمیایی خودش را زیر نظارت سازمان منع سلاح های شیمیایی یا امحا نموده و یا به خارج از سوریه ارسال نموده است. مقام های سوری نیز بارها اعلام نموده اند که این کشور سلاح شیمیایی در اختیار ندارد.

ص

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 298

به "افشاگری دیپلمات روس از افتضاح سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشاگری دیپلمات روس از افتضاح سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید