افتتاح کریدور مهم ترانزیتی خلیج فارس-دریای سیاه در آینده نزدیک

به گزارش هنجس بلاگ، مدیرکل ترانزیت، تجاری سازی و تشکل های وزارت راه و شهرسازی از نهایی شدن راه اندازی کریدور ترانزیتی خلیج فارس-دریای سیاه در آینده نزدیک اطلاع داد.

افتتاح کریدور مهم ترانزیتی خلیج فارس-دریای سیاه در آینده نزدیک

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، امین ترفع با اشاره به سفر روز دوشنبه خود به ایروان (ارمنستان) و حضور در کنفرانس موافقتنامه ترانزیتی خلیج فارس-دریای سیاه، دستاوردهای برگزاری نشست نهایی سازی این موافقتنامه در ایروان را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه کریدور ترانزیتی خلیج فارس-دریای سیاه در راستای توسعه دیپلماسی حمل و نقلی کشورهای عضو و بهره مندی مشترک آنها از مزیت های نسبی شأن و ارتقای مزیت های رقابتی راه اندازی خواهد شد، گفت: بعد از طرح این ابتکار از سوی کشورمان (به عنوان امین موافقتنامه) در سال 1395 و پس از برگزاری چهار دور مذاکرات کارشناسی به ترتیب در تهران، صوفیا، تفلیس و تهران، دور پنجم مذاکرات به صورت ترکیبی حضوری-مجازی با مشارکت هیئت هایی از کشورمان و ارمنستان (به صورت حضوری) و کشورهای گرجستان، بلغارستان و یونان (به صورت مجازی) در روز دوشنبه 30 فروردین ماه امسال در ایروان پایتخت ارمنستان برگزار گشت.

پیش نویس توافقنامه نهایی خلیج فارس-دریای سیاه تهیه شد

مدیرکل ترانزیت، تجاری سازی و تشکل های وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در نشست اخیر، با توجه به اراده کشورها در نهایی سازی متن موافقتنامه، توافقات سازنده ای در مورد معین تکلیف پاره ای موارد باقی مانده در پیش نویس این متن حاصل شد که انتظار می رود در نشست بعدی در صوفیا پایتخت بلغارستان، متن نهایی به امضای طرفین برسد.

ترفع یادآور شد: در سایه راه اندازی این کریدور، با توجه به صرفه مالی و امنیت آن، سرعت مبادلات تجاری آسیا به اروپا افزایش خواهد یافت و این جذابیت، چسبندگی هرچه بیشتر مقوله ترانزیت را با تجارت منطقه ای و بین المللی میان ایران با کشورهای حوزه قفقاز جنوبی و دریای سیاه ایجاد خواهد نمود.

زیرساخت های کارآمد حمل و نقلی ایران در خدمت ترانزیت منطقه

این مقام مسئول در وزارت راه با اشاره به به ظرفیت سازی ایجاد شده در بنادر جنوبی کشورمان در حاشیه خلیج فارس و پروژه های زیرساختی ریلی-جاده ای در قلمروی کشور و همچنین قابلیت ارتقای عملکرد پایانه های مرزی در شمال غرب به ویژه در مرز با ارمنستان، گفت: زیرساخت های کارآ در دیگر کشورهای عضو این ابتکار به عملیاتی شدن این کریدور در سریع ترین زمان ممکن یاری خواهد نمود.

ظرفیت بالای کریدور خلیج فارس-دریای سیاه برای الحاق به ابتکار کمربند و جاده

وی با تأکید بر اینکه موافقتنامه کریدور خلیج فارس-دریای سیاه، قابلیت الحاق کشورهای دیگر را در صورت موافقت اعضا خواهد داشت، توضیح داد: همچنین با توجه به طرح های کلان بین المللی متصل کننده میان آسیا-اروپا از جمله ابتکار کمربند راه و جاده که از سوی چین در دست اجراست، بستر مناسب جهت مشارکت در طرح های یاد شده و به تبع آن نقش آفرینی هرچه بیشتر کشورمان در زمینه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی منطقه، فراهم خواهد شد.

اهمیت حمل و نقل در دریای سیاه

ترفع اضافه کرد: کشورهای ساحلی دریای سیاه شامل گرجستان در شرق، روسیه و اوکراین در شمال، رومانی و بلغارستان در غرب و ترکیه در جنوب این دریا با طول ساحلی معدل 4 هزار و 340 کیلومتر است که سواحل گرجستان 310 کیلومتر، فدراسیون روسیه 475 کیلومتر، اوکراین 1٬628 کیلومتر، رومانی 225 کیلومتر، بلغارستان 300 کیلومتر، و ترکیه 1٬400 کیلومتر سواحل این دریا را در اختیار دارند. این حجم طولانی از سواحل دریای سیاه با کشورهایی با جمعیت بالا و سهم مهم از بازارهای بین المللی، نشان دهنده اهمیت بسیار زیاد حمل و نقل دریای سیاه است و این کریدور ابتکاری، با توجه به برقراری اتصالی کوتاه و امن از خلیج فارس تا این دریا از راستا کشورمان، اهمیت دوچندان به آن خواهد اضافه کرد.

شیرگاه نیوز: شیرگاه نیوز | آخرین اخبار و رویدادهای روز دنیا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3037

به "افتتاح کریدور مهم ترانزیتی خلیج فارس-دریای سیاه در آینده نزدیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح کریدور مهم ترانزیتی خلیج فارس-دریای سیاه در آینده نزدیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید