احیاسازی مجموعه حسن پادشاه تبریز

به گزارش هنجس بلاگ، مجموعه تاریخی حسن پادشاه تبریز از مجموعه های تاریخی و ارزشمند ایران است. طرح احیاسازی این مجموعه با تزریق 5 میلیار اعتبار شروع شده است.

احیاسازی مجموعه حسن پادشاه تبریز

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت:

احیای مجموعه بزرگ تاریخی و فرهنگی حسن پادشاه تبریز در دست اقدام است و به این هدف باید 113 باب مغازه تملک گردد.

مرتضی آبدار روز یکشنبه گفت:

برای این منظور هماهنگی و همکاری های میراث فرهنگی استان با اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری تبریز با هدف اجرایی شدن طرح احیای میدان بزرگ حسن پادشاه در حال اجرا است، اما باید توجه داشت که اجرای این طرح زمان بر بوده و نیازمند آزادسازی این مغازه ها است.

وی اضافه نمود:

در صورت تملک واحدهای تجاری واقع در راستا بین مسجد حسن پادشاه و میدان صاحب الامر، احیای میدان بزرگ که بر اساس شواهد و اسناد تاریخی بزرگ تر از میدان نقش دنیا اصفهان است، میسر خواهد شد.

آبدار با اشاره به فعالیت های میراث فرهنگی استان برای بازسازی مسجد حسن پادشاه، گفت:

این طرح با تزریق پنج میلیارد ریال اعتبار شروع شده و اکنون پیمانکار مربوطه در محوطه مجموعه مشغول به کار است.

وی با بیان اینکه پیش تر اعتباری معادل دو میلیارد و 500 میلیون ریال برای بازسازی مسجد، حمام و مدرسه حسن پادشاه اختصاص یافته بود، ادامه داد:

عملیات بازسازی مسجد دو سال و بازسازی مدرسه نیز در چهار ماه آینده به خاتمه می رسد.

میدان صاحب آباد یا میدان حسن پادشاه یا صاحیب آواد میدانی، در امتداد خیابان دارایی فعلی تبریز قرار گرفته است. بقایای به جای مانده از این مجموعه که امروزه به نام مجموعه صاحب الامر معروف است از مجموعه های تاریخی و ارزشمند ایران است. طبق آنالیز های صورت گرفته این مجموعه مدت چهار قرن مرکز حکومت ایران و مقر فرماندهی پادشاهانی چون دنیاشاه، اوزون حسن، شاه اسماعیل و شاه طهماسب بوده است؛ اما امروز تنها نام و یاد این مجموعه نفیس به جای مانده و تغییرات به وجود آمده در طول تاریخ باعث کاستن از شکوه و عظمت آن شده است.

مجموعه بزرگ حسن پادشاه یا میدان صاحب الامر با گستره 160 هزار مترمربع در دوره حکومت آق قویونلوها ساخته شد که وسعت آن 2 برابر میدان نقش دنیا اصفهان است.

مجموعه تاریخی حسن پادشاه به مدت 400 سال محل و مقر حکومت و فرماندهی دنیاشاه، اوزون حسن، شاه ختایی و شاه طهماسب صفوی بوده است.

شاردن سیاح فرانسوی در سال 1082 هجری قمری و روزگار سلطنت شاه سلیمان صفوی در تبریز از این میدان دیدن کرد و درباره آن نوشته است:

میدان تبریز بزرگ ترین میادین عالم است که من دیده ام و خیلی بزرگ تر از میدان اصفهان است.

ترکان در این محل چندین بار 30 هزار عسکر (سرباز) برای جنگ آراسته اند. همه روزه شامگاهان این میدان انباشته از عامه مردم است که برای سرگرمی و دیدنی نمایش هایی که در آنجا به معرض دیدن گذارده می گردد، جمع می گردند.

این میدان بزرگ در ساعات روز خالی نیست و در حقیقت، بازار انواع و اقسام خواروبار و اشیاء به شمار می رود.

منبع: کجارو / fa.wikipedia.org / ایرنا
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3655

به "احیاسازی مجموعه حسن پادشاه تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیاسازی مجموعه حسن پادشاه تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید